Bespreking van de biologische en cultuurhistorische aspecten van de vrouwenborst.
1
Éditeur
Antwerpen: Standaard, 2012
288 p. : ill.
9789002251931 (paperback)

Commentaires

Het borstenboek is het tweede boek van seksuologe Kaat Bollenen het is een voltreffer. In tegenstelling tot haar eerste boek, Het schaamhaarboek, is dit een echt boek en niet een bewerkte universiteitsthesis. Vanaf de eerste bladzijde is duidelijk welke positie de auteur inneemt. De tekst is een ode aan de borst, op een luchtige, vrolijke manier met heel veel fotootjes, zodat het voor niemand te zwaar wordt. De mooie roze publicatie is net zozeer een kijkboek als een leesboek. De auteur koos voor kleine en korte hoofdstukken met telkens een prikkelende titel om wat info bij te geven. De informatieve waarde van de tekst is eerder beperkt. De moeilijkheidsgraad is dezelfde als die van populaire vrouwenbladen. Die informatie wordt ook nog afgewisseld met korte getuigenissen en anekdotes uit het leven van vrouwen. Een aanpak die ook bij de boeken van Goedele Liekens werkte.
Het grootste gedeelte van het boek gaat over hoe borsten eruitzien en de beeldvorming rond borste…Lire la suite
Het tweede boek van deze seksuologe is een ode aan de vrouwenborst. In een luchtige lay-out met veel foto's en gemakkelijk leesbare tekst is dit zowel een kijkboek als een leesboek. Ze koos voor korte hoofdstukken met telkens een prikkelende titel. De informatieve waarde van het boek is beperkt. De informatie op het niveau van een damesblad wordt afgewisseld met korte getuigenissen en anekdotes uit het leven van vrouwen. Hoe borsten er kunnen uitzien, wordt geïllustreerd met heel veel foto's. De hoofdstukken over borstkanker en borstvoeding zijn aanzienlijk korter en worden niet geïllustreerd met foto's. Verder geeft de auteur summier uitleg over de aanschaf van een goede beha. Het boek is geschikt voor een breed publiek, van nieuwsgierige adolescent tot frisse oma. Jammer genoeg toont het boek voornamelijk foto's van perfect uitziende borsten. Dat maakt het boek minder aantrekkelijk voor vrouwen die zich al onzeker voelen over hun borsten. De lay-out is zeer verzorgd, de invalshoek e…Lire la suite