Wouter Deprez
Randall Casaer
2
Wielsbeke: De Eenhoorn, 2012
93 p. : ill.
9789058387141 (hardback)

Wat een aardige, intelligente papa moet deze auteur (een Vlaamse cabaretier, geboren in 1975) zijn. Dit is het derde boek waarin hij brieven aan (en over) zijn inmiddels driejarig zoontje schrijft. Met grote vertedering, humoristisch en vooral tijdens aandachtige observaties. Zoals hij in een van zijn – dikwijls poëtische – teksten zegt: 'Wat ik doe / sinds de eerste dag dat jij er bent / kijken naar jou / en verslag uitbrengen bij mezelf.' De papa hanteert prachtige uitspraken, bijvoorbeeld als hij het kind angstig ziet kijken naar de eerste sneeuwbui in zijn leventje: 'Je staat door het raam te staren / naar de witte diefstal / van je vertrouwde tuin.' De auteur toont zich een dichter in hart en nieren, met een mooi taalgebruik en (toch!) voor iedereen verstaanbaar. Dezelfde tekenaar van de twee vorige boekjes zorgde ook nu voor grappige, vaak paginagrote illustraties in zwart-wit.

De hond is een beetje kapot

Na ‘Waarom je moeder en ik altijd een kamerjas dragen’ uit 2009 en ‘Gelukkig heeft je moeder twee oren’ uit 2010, bracht standup-comedian Wouter Deprez nu een derde boek uit met brieven aan zijn zoon. In 52 brieven in dichtvorm maken we kennis met de inmiddels driejarige Joshua. We ontdekken hoe hij zich voelt nu een tweede kindje op komst is, hoe hij reageert op sneeuw, school, vakantie enzovoort. De brieven zijn nu eens teder, dan weer goed voor een glimlach. Deprez weet een mooi evenwicht te houden en blijkt ook schrijftechnisch een buitenbeentje, positief dan.
De samenwerking met Randall Casaer blijkt ook weer een schot in de roos. De subtiliteit die Deprez afwisselt met directheid en humor, vind je ook terug in de illustraties van Casaer. Met weinig kleur, vooral zwart en wit, verbeeldt hij het gezin Deprez onder de vorm van rendieren. Dit geeft de prenten, ondanks de harde kleuren, een extra speelsheid.

Over Wouter Deprez

CC BY-SA 2.5 - Foto van/door Michel Vuijlsteke

Wouter Wilfried Deprez (Geluwe, 14 februari 1975) is een Vlaams komiek en cabaretier.