Het meisje van de Engelsman

Het meisje van de Engelsman
Wim Chielens
Antwerpen: Standaard, 2001
125 p.
90-76-90013-2

Shirley en Geert zijn op weg naar de plaats waarover Ston, oudstrijder uit de Eerste Wereldoorlog, hun verteld heeft. In de buurt van Steenstrate. "Het moet vreselijk zijn geweest. De rest van de nacht en een volle dag daar liggen met een kapot been en je beste vriend dood, achter je rug". Zo'n plaats waar al lang niets meer te zien is van het geweld en de vernietiging maar waar je toch naar toe wilt omdat je erover gelezen, gehoord hebt. Omdat je wilt voelen hoe het toen geweest moet zijn. Shirley en Geert zijn personages uit een boek, fictieve figuren. Maar mensen van vlees en bloed vergaat het net zo, ze bezoeken de plaatsen in de Westhoek waar het toen, 80 jaar geleden, gebeurd is. Met in het achterhoofd wellicht de verhalen en de foto's uit het volksboek Van den grooten oorlog (uitgeverij Malegijs).

Met Het meisje van de Engelsman maakt Wim Chielens, wiens naam met die van zijn broer onlosmakelijk verbonden is aan de Eerste Wereldoorlog in de Westhoek, die p…Lees verder
Een 16-jarig Vlaams-Engels meisje raakt door een markante oude man in haar dorp geïnteresseerd in de Eerste Wereldoorlog en haar eigen familiegeschiedenis. Ze leert van Ston hoe het was om in de loopgraven te zijn, hoe belangrijk vriendschap was en welke rol de Engelsen speelden in die tijd. De roman is tevens de zoektocht van een jong meisje naar haar eigen identiteit. Bovendien geeft het boek een feilloos beeld van het Vlaanderen in de jaren zeventig. Zeer geslaagd debuut van de auteur die eerder een roman voor volwassen schreef over de Eerste Wereldoorlog 'Nooit meer terug naar Tipperary'*. Hoofdpersoon Shirley wordt als levensechte puber neergezet met al haar twijfels, tegenstrijdige gevoelens en ergernissen. En het oorlogsverhaal wordt heel spannend en ontroerend geschreven. Zeer bijzonder is ook die typisch Vlaamse sfeer en cultuur, met beschrijvingen van de Vlaamse kermis en het Vlaamse Sint Maarten. Zeker ook de moeite waard voor jong volwassenen. Paperback met goede letter en…Lees verder