Rubroeks reizen
Willy Spillebeen
1
Leuven: Davidsfonds, 2009
408 p. : ill.
9789063065966 (paperback)

Het levensverhaal van de Vlaamse franciscaan en ontdekkingsreiziger Willem van Rubroek illustreert mooi de dubbeltijdigheid van de historische roman. Religieuze twisten, het zwaarwegende juk van het katholieke geloof, en rivaliserende volkeren die elkaar in een bloederige strijd trachten te onderwerpen: ze kenmerken zowel het leven van dertiende-eeuwse als hedendaagse mensen. De literaire nestor Willy Spillebeen haalt in Rubroeks Reizen de avonturen van Willem van Rubroek van onder een dikke laag stof en toont aan dat Vlaanderen een eigen Marco Polo heeft. In deze roman brengt Van Rubroek, die de belangrijkste verteller is in de roman, verslag uit over zijn leven als franciscaan, zijn vriendschap met Roger Bacon en zijn avonturen als ontdekkingsreiziger. Bovendien is Itinerarium ? Van Rubroeks in het Latijn geschreven verslag over zijn zestienduizend kilometer lange reis naar Mongolië (1252-1255), dat bestemd was voor de Franse koning Lodewijk ? nog steeds een belangrij…Lees verder
De Vlaamse franciscaan en ontdekkingsreiziger Willem van Rubroeck (1210 tot 1270) was niet alleen een bekende van Roger Bacon en een vertrouweling van de Franse vorst Lodewijk IX, maar ook een van de eerste Europeanen die het Mongoolse hof bereikte. In 'Rubroeks reizen' laat de auteur, schrijver van een rijk oeuvre aan poëzie en proza, de lezer door de ogen van de franciscaan de reizen in Centraal-Azië en het mediterrane gebied meebeleven. Deze voerden hem zowel naar Karakkoroem, de hoofdstad van het Mongoolse rijk, als naar Akko, Tunis en Parijs. Het vlot geschreven verhaal weet te overtuigen als historische roman en is tevens een toegankelijke bron voor een ieder die meer wil weten over het even zware als avontuurlijke leven van reizigers in de 13e eeuw in tot dan toe nagenoeg onbekende delen van de wereld. Het verhaal (met een tweetal routekaarten) kan een groot publiek weten te boeien. Paperback; kleine druk.

Over Willy Spillebeen

Willy Spillebeen (Westrozebeke, 30 december 1932) is een Belgische auteur uit Menen, West-Vlaanderen. Spillebeens oeuvre bezit een opvallende eenheid qua thematiek en levensbeschouwing. De sleutelbegrippen tot de gedichten keren terug in de romans en verhalen. De vaak sterk symbolisch geladen beelden uit zijn poëzie zijn ook terug te vinden in zijn proza en worden daar aangevuld met een naturalistische natuurbeschouwing. Schrijven is de zingeving van zijn bestaan. De werken van Spillebeen kunnen worden gezien als een geschreven zoektocht die gaat van chaos naar orde, van verbrokkeling naar eenheid en van metafysieke twijfel naar een vrijzinnig geloof in de persoonlijke verantwoordelijkheid van de mens.

Willy Spillebeen werd in 1932 geboren te Westrozebeke, West-Vlaanderen. Hij groeide op in een landbouwersgezin. Zijn moeder was heel gelovig, zijn vader eerder liberaal en anti-klerikaal. Zijn vader wilde dat hij zou ver…Lees verder op Wikipedia