Het toeval
Willy Spillebeen
Leuven: Davidsfonds, 2003
93 p.
90-5908-053-X

Het is een waanzinnige historie, beste lezer. Een schandaal. Het zegt veel over ons verzorgingssysteem, dat één bureaucratische bedoening is geworden".

Als je dit tekstje op de achterflap leest, sta je er niet bij stil dat 'beste lezer' niet meteen op jou als lezer van dit boek slaat, maar eigenlijk op de lezers van de krant, waarin journalist Yvan het relaas doet van wat er met de vierjarige Paolo gebeurde, vanaf het moment dat er niemand kwam opdagen om het jongetje van school te halen. Je herkent deze passage wel als je ze in het boek tegenkomt, en dan bedenk je misschien dat die journalist er veel harder tegenaan gaat dan de auteur zelf, omdat de eerste de ouders van de jongen kent, en omdat de laatste ook de andere kant van het verhaal laat zien. Maar tegelijkertijd besef je dat het niet anders kan of dit is wat de auteur echt wil zeggen. Anders had hij dit boek nooit geschreven. Het boek wordt op diezelfde achterflap dan ook beschreven als een "scherpe, treffende aanklach…Lees verder
Een soort rechtbankverslag in verhalende vorm over falende instanties. Het gaat over een vierjarig kind, dat de dupe wordt van een samenloop van omstandigheden die hun eigen dynamiek gaan krijgen. Vooral de minder rooskleurige kanten en eigenschappen van instanties en personen komen naar voren: de bureaucratie binnen de zorg, een autoritaire politieman, een harteloze jeugdrechter, verstrooide verpleegsters in een opvanghuis en een onvoorzichtige journalist. De manier van schrijven is vlot. Het relaas is soms wat verwarrend omdat er veel personen genoemd worden, waarvan de rol niet altijd duidelijk is. Het is echter spannend tot de laatste bladzijde. Voor een ieder die belangstelling heeft voor deze problematiek. Paperback; kleine druk.

Over Willy Spillebeen

Willy Spillebeen (Westrozebeke, 30 december 1932) is een Belgische auteur uit Menen, West-Vlaanderen. Spillebeens oeuvre bezit een opvallende eenheid qua thematiek en levensbeschouwing. De sleutelbegrippen tot de gedichten keren terug in de romans en verhalen. De vaak sterk symbolisch geladen beelden uit zijn poëzie zijn ook terug te vinden in zijn proza en worden daar aangevuld met een naturalistische natuurbeschouwing. Schrijven is de zingeving van zijn bestaan. De werken van Spillebeen kunnen worden gezien als een geschreven zoektocht die gaat van chaos naar orde, van verbrokkeling naar eenheid en van metafysieke twijfel naar een vrijzinnig geloof in de persoonlijke verantwoordelijkheid van de mens.

Willy Spillebeen werd in 1932 geboren te Westrozebeke, West-Vlaanderen. Hij groeide op in een landbouwersgezin. Zijn moeder was heel gelovig, zijn vader eerder liberaal en anti-klerikaal. Zijn vader wilde dat hij zou ver…Lees verder op Wikipedia