Door de spannende verhalen van een Russische overgrootmoeder gaat de Russische geschiedenis van rond 1920 voor een jong stel echt leven.
Anastasia
Willy Spillebeen
Leuven: Davidsfonds, 2001
267 p.
90-6565-996-X

In dit boek komt de ondoorgrondelijke en fascinerende samenhang tussen de pure, objectieve werkelijkheid en de voor de hand liggende menselijke verdichting ervan (door herinnering en/of verdringing, verbeelding en/of interpretatie, manipulatie en/of onbegrip) zeer sterk op de voorgrond. Met veel metier geregisseerd door een auteur die zich op een geraffineerde manier manifesteert via uiteenlopende personages.

Vervat tussen een proloog (waarbij gefocust wordt op een bericht uit de krant De Standaard) en een epiloog (vastgehaakt aan een artikel in het weekblad Knack) ? beide hebben betrekking op het bloedige einde van het Russisch tsarisme en de terechtstelling van de Romanovs ? blikt de hoofd- en centrale ikfiguur Anja als universiteitsstudente terug op het voor haar cruciale jaar 1998: haar vijfde jaar in het secundair onderwijs, het jaar dat Kurt haar vaste vriend werd, het jaar ook dat zij werd ingewijd en ondergedompeld in het levensverhaal van haar moemoe, overgrootmoeder v…Lees verder
Anja en 'Moemoe', haar Russische overgrootmoeder, heten eigenlijk Anastasia, naar de dochter van tsaar Nicolaas II. Anja en Kurt hebben, behalve veel belangstelling voor elkaar, grote interesse in geschiedenis. Met name het verhaal over de tragische ondergang van de tsarenfamilie in 1918 boeit hen. En niet te vergeten de vele speculaties rond het overleven van deze slachting door prinses Anastasia en haar broertje, kroonprins Alexis. Begin en eind van dit knap gecomponeerde verhaal spelen in het jaar 2000: als jonge studente geschiedenis beleeft Anja opnieuw de gebeurtenissen, in 1998, toen ze met Kurt in klas 5 van de middelbare school zat. Er zijn drie verhaallijnen: Anja krijgt in een hele reeks gesprekken Moemoe's levensverhaal te horen; Anja en Kurt krijgen een relatie, die zal standhouden; de scriptie, die zij in klas 5 schrijven over de Russische tsarenfamilie en Anastasia, krijgt tijdens Anja's studie een vervolg. De gruwelijkheden rond de slachting van de tsarenfamilie worden…Lees verder

Over Willy Spillebeen

Willy Spillebeen (Westrozebeke, 30 december 1932) is een Belgische auteur uit Menen, West-Vlaanderen. Spillebeens oeuvre bezit een opvallende eenheid qua thematiek en levensbeschouwing. De sleutelbegrippen tot de gedichten keren terug in de romans en verhalen. De vaak sterk symbolisch geladen beelden uit zijn poëzie zijn ook terug te vinden in zijn proza en worden daar aangevuld met een naturalistische natuurbeschouwing. Schrijven is de zingeving van zijn bestaan. De werken van Spillebeen kunnen worden gezien als een geschreven zoektocht die gaat van chaos naar orde, van verbrokkeling naar eenheid en van metafysieke twijfel naar een vrijzinnig geloof in de persoonlijke verantwoordelijkheid van de mens.

Willy Spillebeen werd in 1932 geboren te Westrozebeke, West-Vlaanderen. Hij groeide op in een landbouwersgezin. Zijn moeder was heel gelovig, zijn vader eerder liberaal en anti-klerikaal. Zijn vader wilde dat hij zou ver…Lees verder op Wikipedia