William Boyd
Restless
Amsterdam: Mouria, 2006
351 p.
90-458-4814-7 9789045848143

Costa Awards: bier, koffie of literatuur?
De Whitbread Awards, de tweede belangrijkste literaire bekroning in Groot-Brittannië na de Booker Prize, zijn omgedoopt tot de Costa Awards. Daarmee valt de decennialange associatie tussen bier en boeken in het water (ook al had Whitbread zijn bieren al een hele tijd geleden afgestoten) en komt het bakje troost in de plaats; Costa blijkt nl. voor een koffieketen te staan uit de Whitbread groep met o.m. filialen in een aantal Britse boekhandels. Een hele cultuurschok voor de leeswolven onder ons die koffie maar niets vinden en liever met pint en boek onderuitzakken. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je een boontje kan hebben voor een bepaald boek.
Toch blijft het voor de Schotse auteur Giles Foden ? die met het recent verfilmde De laatste koning van Schotland de Whitbread First Novel Award binnenhaalde (1998) ? de vraag of het imago van de ex-Whitbread Awards niet zal lijden onder de naamsverandering. Daarmee liep hij vooruit op de aanko…Lees verder
De BSC (British Security Coordination) was een geheime Engelse organisatie die via anti-nazipropaganda, gefingeerde nieuwsberichten en spionagewerk probeerde om de Verenigde Staten (zowel de publieke opinie als Washington) te bewegen tot deelname aan de Tweede Wereldoorlog. In dit boek wordt dat verhaal verteld aan de hand van de jonge Eve die in 1939 voor de BSC gaat werken, eerst in Londen en later in Amerika zelf. In een tweede verhaallijn zien we hoe haar dochter Ruth er in 1976 achterkomt wat Eve in de oorlog heeft gedaan, hetgeen des te dramatischer wordt wanneer blijkt dat Eve nog een rekening te vereffenen heeft met de man die haar in 1942 heeft verraden. Een bijzonder boeiende roman waarin dieper wordt ingegaan op het werk van de BSC, dat pas de afgelopen jaren in de publiciteit is gekomen. De moderne verhaallijn (het leven van Ruth, die eveneens in gevaar komt wanneer ze contact krijgt met de RAF) is minder sterk en haalt daardoor de vaart er enigszins uit, maar wat overblij…Lees verder

Over William Boyd

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Ave Maria Mõistlik

William Andrew Murray Boyd (Accra, 7 maart 1952) is een Schots roman- en scriptschrijver.

Als Schot werd William Boyd op 7 maart 1952 geboren in Accra, de hoofdstad van Ghana. Hij bracht hier en in Nigeria, alwaar zijn moeder een lerares was en zijn vader een dokter, veel tijd door. Hij was zelfs in Nigeria tijdens de Biafra-oorlog, die duurde van 1967 tot 1970. Het had hem beïnvloed. "Het was gek, idioot en totaal niet zoals ik had verwacht dat oorlog zou zijn. Mijn beeld van oorlog, dat ik uit boeken en van de televisie had gehaald, bleek niet juist."

Toen hij negen jaar oud was, ging hij naar Gordonstoun, in Moray. Daarna voltooide hij een studie 'Frans' aan de Universiteit van Nice. Hierna studeerde hij nog Engels en filosofie aan de Universiteit van Glasgow. Na de studie aan de universiteit van Glasgow ging hij studeren aan 'Jesus College', een college van de Universiteit van Oxford. Hij completeerde daar een …Lees verder op Wikipedia