Satirische roman over een handige oplichter, die zakenlieden lijmt om reclame te maken in een niet bestaand "Wereldtijdschrift", maar naderhand wroeging voelt.
Bevat
Lijmen ; Het been
Willem Elsschot
Amsterdam: Athenaeum-Polak en Van Gennep, 2008
211 p.

De kaft van deze 'Salamander klassiek'-uitgave van Elsschots belangrijke tweeluik Lijmen; Het been verwijst rechtstreeks naar de verfilming door Robbe de Hert. Het is interessant het boek te herlezen nadat men de film gezien heeft, omdat dat -- volgens mij -- het herkennen van de kwaliteiten van de film in de hand werkt. Het toont ook aan dat het weinig zin heeft boek en film te vergelijken, gezien het verschil in medium.

Lijmen zelf dateert al van voor 1924; Het been, dat er rechtstreeks op aansluit, is veertien jaar jonger. Beide boeken worden al sinds jaar en dag samen uitgegeven. Dat de combinatie een klassieker is, staat buiten kijf. Op een vrij cynische manier vertelt Elsschot hoe Boorman met zijn handlanger Laarmans probeert om argeloze zelfstandigen een (veel te) hoge oplage aan te smeren van een brochure, het Wereldtijdschrift, waarin een lovend artikel over hen opgenomen is. De firma Lauwereyssen gaat aan het zaakje ten onder, maar een lichamelijk…Lees verder
Bundeling van Elsschots meesterwerk 'Lijmen' en het vervolg 'Het been'. Op onnavolgbare wijze beschrijft Elsschot hierin de lotgevallen van de gewezen kantoorklerk Frans Laarmans, eerst als redacteur en later als directeur van het "Algemeen Wereldtijdschrift". Deze roman behoort tot het beste uit de Nederlandse literatuur. Met de inleiding van Menno ter Braak bij de eerste druk van "Het been" en een recensie van Vestdijk. Heruitgave in een reeks goedkope maar zeer verzorgde gebonden uitgaven op pocketformaat van binnen- en buitenlandse literaire klassieken. Kleine druk, krappe marge. Op de omslag een tekening van hoofdfiguren uit de recente Nederlandse verfilming.

Over Willem Elsschot

Willem Elsschot (pseudoniem van Alphonsus Josephus de Ridder) (Antwerpen, 7 mei 1882 – aldaar, 31 mei 1960) was een Vlaamse romanschrijver en dichter. Hij schreef poëzie en 750 pagina's proza, met als bekendste titels Lijmen/Het been (roman, 1923 en 1938) en Kaas (roman, 1933). Zijn beroep was reclameman.

Elsschot werd in Antwerpen geboren als zoon in een bakkersgezin. Hij studeerde in Antwerpen aan de Antwerpse gemeenteschool in de Van Maerlantstraat, het Koninklijk Atheneum van Antwerpen en het Institut Supérieur de Commerce de l'État, later Rijkshandelshogeschool, alwaar hij in 1904 het diploma licentiaat in de handelswetenschappen behaalde. Tijdens deze studie was Elsschot lid van de studentenclub NSK(later Wikings-NSK) en schreef hij hiervoor het clublied. Hij maakte zijn studies aan het atheneum niet af omdat hij van school werd gestuurd. Op het atheneum kreeg hij les van Pol de Mont en ont…Lees verder op Wikipedia