Vicky Stork
Fotograaf
Albert Roosenburg
Utrecht: Kosmos-Z&K, 2000
95 p. : ill.
90-215-8999-0

Het complete pompoenenboek is een verrukkelijk mooi geïllustreerd boek waarin de pompoen wordt verheerlijkt als decoratief en culinair object. Bij het schetsen van de botanische achtergrond leren we dat de pompoen stamt uit de familie van de komkommerachtigen en dus een neefje is van in de keuken beter geïntegreerde groenten als de meloen en de komkommer. Bij de historische weetjes vernemen we dat de pompoen zijn origine kent als wilde plant in Mexico en Zuid-Amerika, zich daar heeft ontpopt als basisvoedsel (naast bonen en maïs) en door de conquistadores naar Europa is verscheept, in goed gezelschap overigens van tomaten, pepers, paprika's, aardappelen, tabak, maïs en zonnebloemen. Na een summiere toelichting over de kweektechnische aspecten volgt een overrompelend overzicht van (een deel van) het rijke assortiment met telkens info omtrent grootte, gewicht, opbrengst, sier- en keukenwaarde en een mooi fotootje. In het fascinerende hoofdstukje folklore en feesten krijgen we…Lees verder
Een zeer compleet boek. Eigenlijk alles wat je wilt weten over dit, de laatste jaren zo populaire gewas, komt aan bod. Het boek is prachtig vormgegeven met veel kleurenfoto's die de tekst ondersteunen. Een belangrijk deel is gewijd aan de beschrijving van ruim 50 pompoensoorten. Hierin wordt informatie gegeven over de groeiwijze, grootte, gewicht, opbrengst, sierwaarde en culinaire waarde van elke soort. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de kweek van pompoenen en de creatieve toepassingen. Ook achtergrondinformatie over de geschiedenis van de pompoen, de botanische familie en de feesten waarin pompoenen een belangrijke rol spelen, ontbreekt niet. Net zo min als een aantal lekkere recepten. Voor degenen die enthousiast geworden zijn, staan achterin nog een aantal adressen van pompoenzaadleveranciers, pompoenkwekerijen en najaarsmarkten. Alleen een register ontbreekt. Als je snel iets op wilt zoeken over een bepaalde pompoen, kost dit nogal wat moeite.