Annemieke Oltheten
Trick of the dark
1
Amsterdam: Sijthoff, 2011
432 p.
9789021804590 (paperback)

Voor de meeste mensen is hun huwelijksdag een van de mooiste dagen uit hun leven, voor Magda Newsam is het echter een ware nachtmerrie. Tijdens het avondfeest wordt haar aanstaande Philip immers vermoord. Het daaropvolgende politieonderzoek wijst Philips zakenpartners aan als de daders. Magda vindt troost in de armen van haar ex-babysitter Jay MacCallan Stewart, en dit tot groot ongenoegen van haar moeder Corinna Newsam, die er niet alleen moeite mee heeft dat haar dochter nu een relatie heeft met een vrouw, maar deze vrouw ook nog eens verdenkt van de moord op haar schoonzoon Philip. Het is volgens Corinna bovendien niet het enige verdachte overlijden uit het verleden van Stewart, want ook enkele van haar zakenpartners zijn in dubieuze omstandigheden gestorven. Om Stewarts schuld te bewijzen doet Corinna een beroep op psychiater Charlie Flint wiens carrière in het slop zit na een verkeerde beoordeling tijdens een rechtszaak. Flint staat niet te springen om Corinna te helpen, maar omd…Lees verder
Als de dochter van docente Newsam kort nadat haar man op hun bruiloft is vermoord tegen de wil van haar moeder gaat samenwonen met vriendin Jay, krijgt psychiater Charlie Flint het verzoek onderzoek naar Jay te doen. Zij ontdekt vreemde sterfgevallen in Jay's omgeving. Charlie krijgt niet alleen hulp van een therapeute, maar wordt ook verliefd op haar. Het vertroebelt haar blik waardoor haar eigen leven ook ineens in gevaar komt. Hoewel de auteur veel boeken met dezelfde hoofdpersonen heeft geschreven, staat deze spannende en meeslepende psychologische thriller op zichzelf. Het verhaal lijkt logisch te verlopen, maar mede door de raamvertelling (de 'roman' van Jay over haar leven) wordt de doelgroep, volwassen liefhebber van spannende verhalen op het verkeerde been gezet en blijft het verhaal mede door de vele dialogen, toegankelijke teksten en de herkenbare karakters van de hoofdpersonen tot het eind boeien. Vrij kleine druk.

Over Val McDermid

CC BY 3.0 - Foto van/door TimDuncan

Val McDermid (4 juni 1955) is een Schots schrijfster van misdaadboeken. Ze is vooral bekend geworden met haar serie thrillers waarin Dr. Tony Hill de hoofdrol speelt.

McDermid is opgegroeid in het Schotse Kirkcaldy, waar ze de Kirkcaldy Highschool bezocht. Ze studeerde aan het St. Hilda's College aan de Universiteit van Oxford en ging na haar studie aan de slag als journaliste. Ook was ze korte tijd toneelschrijfster.

In 1987 behaalde ze haar eerste succes met de roman Report for Murder, de eerste in de reeks rond de lesbische journaliste Lindsay Gordon. Homoseksualiteit is een regelmatig terugkerend thema in haar boeken. Ze schreef ook een reeks rond de vrouwelijke privé-detective Kate Brannigan en een rond de profiler dr. Tony Hill, die de basis vormde voor de ITV-misdaadreeks Wire in the Blood.