Praktische adviezen voor het verbeteren van de gezondheid door lichaamsbeweging.
Bewegen : een topgeneesmiddel
Tony Swinnen
Plaats van uitgave onbekend: Globe, 2003
192 p. : ill.
90-5466-502-5

Bewegen is aangewezen bij het ontwikkelen van uithouding, kracht, lenigheid en soepelheid. Hierdoor kunnen nl. praktisch alle vitale functies van het menselijk lichaam gehandhaafd of herwonnen worden. Er zijn geen tegenaanwijzingen bekend voor het geneesmiddel bewegen. Iemand die lange tijd inactief is geweest, moet echter de nodige tijd voorzien om de dosis stelselmatig op te bouwen. Luister naar je lichaamstaal is derhalve de regel".

Met deze stellingname trapt Tony Swinnen niet bepaald deuren in. Hij onderzoekt in dit boek (zonder zich veel te bekommeren om de leeskwaliteit) o.m. de invloed van kinetische oefening bij chronische pathologieën, hart- en vaatziekten, diabetes, stress e.a. Blijkt dat niet zozeer de levensduur dan wel de levenskwaliteit er baat bij heeft niet op je luie krent te blijven zitten. [An Van der Heiden]
Een Vlaamse arts vertelt over de invloed van lichaamsbeweging op de gezondheid, met name bij de ouder wordende mens. Het boek is verdeeld in korte hoofdstukken, waardoor met de inhoudsopgave gemakkelijk een gewenst onderwerp is op te zoeken. Zo worden veel aspecten van het bewegen belicht. Het gaat daarbij over de nodige preventie met betrekking tot de lichamelijke en geestelijke gezondheid, maar ook over genezing bij allerlei kwalen, zoals suikerziekte, overgewicht, stress en hart- en vaatziekten. Zonder dwingend te zijn worden mogelijkheden aangereikt om - door in beweging te blijven - de eigen gezondheid te verbeteren. Tabellen, getallen en grafieken moeten hier en daar de theorieën staven. Toch is het vooral een praktisch boek, geschreven vanuit de ervaringen van een huisarts. De uiteenzettingen zijn zó algemeen gericht, dat vrijwel iedereen er zijn voordeel mee kan doen.

Over Tony Swinnen

Dr. Tony Swinnen (Neerpelt, 26 april 1943 - Calonge, 11 juni 2011) was een Vlaams arts die zijn praktijk uitoefende in de Limburgse plaats Zolder. Hij was lange tijd voorzitter en woordvoerder van de Wetenschappelijke Vereniging van Vlaamse Huisartsen. Hij raakte bekend bij het grote publiek met z'n dokterspraatjes in het TV1-programma "Eén voor iedereen" op zondagnamiddag. Hij was overtuigd van het belang van de eerstelijnsgeneeskunde en de bewegingsleer, en schreef daar verschillende boeken over.

Hij overleed op 11 juni 2011 op 68-jarige leeftijd aan een hartaanval tijdens zijn vakantie in Calonge, een badplaats aan de Costa Brava op zowat 100 kilometer ten noorden van Barcelona.