Carla Joustra Kim Snoeijing
Noors
Banesår
Amsterdam: Q, © 2016
297 p.
9789021401522 (paperback)

In dit vijfde en laatste deel van de serie met journalist Henning Juul in de hoofdrol probeert Henning uit te zoeken wie er verantwoordelijk is voor de brand die enkele jaren daarvoor het leven kostte aan zijn zoontje Jonas. Henning is inmiddels gescheiden van zijn vrouw Nora die nu een relatie heeft met en zwanger is van Hennings collega Iver. Als Iver plotseling vermoord wordt, en Henning zelf ternauwernood aan een aanslag ontsnapt, ontdekt hij dat Iver op het spoor was gekomen van de man die al jarenlang de criminele wereld domineert. Of Henning op tijd zal inzien hoe de zaken precies in elkaar zitten, blijft tot het eind toe spannend. Tomas Enger (Noorwegen, 1973) levert met dit slotdeel een stevige Scandinavische thriller af, die zowel in de stad als op het Noorse platteland speelt. Hoewel de delen los gelezen kunnen worden, zal de lezer die nu pas inhaakt veel ontgaan. Enger lost dit op door informatie te geven over voorbije gebeurtenissen, maar de vele namen en onderlinge relat…Lees verder

Over Thomas Enger

Thomas Enger (Oslo, 21 november 1973) is een Noors journalist en schrijver.

Enger voltooide een sportopleiding en werkte een jaar als sportdocent. Daarna volgde hij een opleiding journalistiek en ging hij schrijven voor de internetkrant Nettavisen.

Hij debuteerde met het populaire en goed gerecenseerde boek Skinndød (Schijndood). Dat boek werd genomineerd voor de eDunnit Award 2012 voor beste misdaad-e-book, uitgeloofd door CrimeFest, een Britse misdaadromanconventie. Het is het eerste deel uit een vijfdelige reeks over Henning Juul. De vertaalrechten van de serie zijn aan 17 landen verkocht.

Hij woont momenteel met zijn vrouw en twee kinderen in Oslo.

Henning Juul-reeks
  • Skinndød (2010) - Schijndood (2012)