Verraad me niet : roman
Tessa De Loo
1
Amsterdam: De Arbeiderspers, 2011
175 p.
9789029578721 (hardback)

De brave dertienjarige Michiel belandt in een gewetenscrisis nadat hij zijn broer Wolf een man in elkaar ziet slaan. De man overlijdt en Wolf schuift de schuld in de schoenen van de gehandicapte Paultje, de broer van Michiels beste vriendin. Michiel besluit in actie te komen, familiebanden of niet.
Verraad me niet is een betuttelend boek. De personages zijn karikaturen, waarvan binnen- en buitenkant, heden en verleden in alinea-lange introducties beschreven worden. De dorpsbewoners zijn gereformeerde roddelaars die vanachter de geraniums de wereld veroordelen. De ouders van Michiel en Wolf verblijden zich in hun bestaan als dorpsnotabelen en weten van hun kind geen kwaad. Michiel en Wolf zelf, de hoofdpersonen, zijn de twee broers die elkaar onderweg verloren hebben. Michiel het tengere, stille, tobbende jongetje — degene die kijkt. Wolf de grote, stevige, stoere kerel — degene die doet. Het verhaal is er om Michiel uit zijn schaduw te trekken, het verraad om hem tot actie t…Lees verder
Een dertienjarige zoon van een veearts is er ongewild getuige van dat zijn broer, die het ooit voor hem opnam, maar nu verslingerd is aan bier, brommers en meisjes, uit wraak een schapenboer molesteert. Met de dood daaropvolgend. De jongen wordt door zijn broer gedwongen te zwijgen. Dat valt hem moeilijk, zeker wanneer de zwakzinnige broer van zijn hartsvriendin wordt beschuldigd en opgesloten. Morele dilemma’s, de stem van het geweten en rechtvaardigheid strijden om voorrang. Dit alles gebeurt in de arcadische sfeer van een rivierdorp in nazomerpracht. Deze roman is schetsmatig opgebouwd. De titel is nadrukkelijk. De taal is dikwijls clichématig en de dialogen leven niet. Zeker wanneer jongeren spreken, is dat in een taal die vreemd is aan die van jongeren. Een enigszins teleurstellend boek van een schrijfster die met haar eerdere werk haar sporen in de literatuur al buitengewoon verdiend heeft. Normale druk.