Een net gescheiden vrouwenversierder trekt zich voor een maand terug in een hotel om na te denken over zijn leven.
Sacrament
Steven Desmet
Westerlo: Kramat, 2008
191 p.
9789075212921

Sacrament is na Piramide en Arcanum de derde thriller van de Vlaming Steven Desmet. Het boek is een tweeluik. In het eerste deel boekt Sean een kamer in een hotel en dit meteen voor een volledige maand. Sean heeft zijn vrouw verlaten en wil zichzelf terugvinden in een omgeving waar niemand hem kent. Tijdens zijn eerste uitstap in het naamloze dorp raakt hij bevriend met Eva. Zij werkt in een tearoom annex bruine kroeg 'Sacrament', en is gefascineerd door dromen. Al snel kan Sean het ook goed vinden met Esther en Miranda, de hotelreceptionistes. Op een extreem dronken nacht staat plots zijn ex-vriendin Nadja voor zijn deur. Ondanks het feit dat ze getrouwd is, is zij van mening dat Sean de enige ware is voor haar en stapt zijn leven weer binnen op een nogal drastische manier. En twee dagen later ligt er een memorystick voor zijn deur waarop een schokkende foto staat.

Het tweede deel gaat voornamelijk over Nadja. Vanuit haar vertelstandpunt wordt steeds duide…Lees verder
Sean Nielandt besluit om zich na de scheiding van zijn vrouw Ilona een maand in een hotel te bezinnen. In een tearoom maakt hij kennis met de dienster Eva. Hij flirt ook met Esther en Miranda die in het hotel werken en ontmoet toevallig een oude kennis, de mooie Nadja. Wanneer er een memory-card voor zijn deur wordt gelegd, gebeuren er onverwachte en vreselijke dingen. De 35-jarige Vlaming Steven Desmet publiceerde eerder verhalenbundels, een roman en thrillers. In deze verdienstelijke psychologische thriller onderzoekt hij hoe dicht haat en liefde bijeenliggen en hoe façades, zowel van een werkomgeving als een hotel als van mensen, heel veel kunnen verbergen. Vlot geschreven, interessante personages, maar een ietwat zwakke plot en een onopvallende stijl. Voor een breed publiek dat houdt van herkenbare, spannende verhalen. Kleine druk.