Steven Borgerhoff
Fotograaf
Alex Vanhee
Tielt: Lannoo, 2004
[160] p. : ill.
90-209-5807-0

Dit boek bundelt een verzameling portretten van 'helden' uit de muziekwereld. Aan een aantal Belgische muziekartiesten werd gevraagd hun favoriete helden van de internationale muziekscene eer te bewijzen via een gepersonaliseerde boodschap. De ene keer is dat een ontboezemende brief, zoals van Sarah Bettens aan Tina Turner, soms een slordige kattebel, een gedicht (Jasper Steverlinck aan Jeff Buckley), soms een ondeugende oprisping, zoals van Roland aan Wannes Van De Velde, waarbij je in een becommentarieerde cartoon diepe vriendschap voelt. Ook mooi is de brievencollage van Steven Kolacny aan Radiohead, waarin hij onrechtstreeks zijn jaloezie bekent. Sommige artiesten houden het wat oppervlakkig, maar er zijn enkele originele invalshoeken bij, zoals de tekst van Stijn Meuris die zijn liefde/haat-verhouding met Nick Cave verwoordt, of Mauro die niet voor personen, maar voor gitaarsolo's kiest. In totaal zijn er 36 tête-à-têtes opgenomen, o.m. van Maurice Engelen, Stijn Meuris, Axl Pele…Lees verder
Wat is een held? Volgens dit verder Nederlandstalige fotoboek 'a person distinguished by exceptional courage, nobility and strength'. Desondanks gaat het hier voornamelijk om popsterren. Vlaamse artiesten (variërend van Laïs tot Bart Peeters) leveren een kunstzinnige of tekstuele bijdrage bij hun afgebeelde held. Dat is een aparte en zeer geslaagde opzet vergeleken bij de meeste popfotoboeken. De fraaie foto's (meest in zwart-wit en gemaakt door Alex Vanhee) gaan vergezeld van soms opmerkelijke paginagrote liefdesverklaringen in handschrift. Zo schrijft An Pierlé: 'Ik heb voor PJ (Harvey) gekozen omdat je bijna altijd haar onderbroek kunt zien'. Sarah Bettens (K's Choice) beschrijft haar eerste Tina Turner concert en Els Pynoo schrijft aan 'Chère' Jane Birkin: 'mijn Frans is niet zo goed maar ik zou u toch willen zeggen dat ik u graag zie!!' Verdere helden zijn o.a. Nick Cave, Metallica, Iggy Pop, The Pixies, Sting, Michael Jackson, Bob Dylan, Keith Richards, Radiohead, Neil Young, Co…Lees verder