Geluid
Steve Parker
Sound
Leidschendam: Biblion, 2004
32 p. : ill.
90-5483-511-7

Geluid is één van de zes nieuwe boeken in de reeks 'Dossier energie', waarin nog eens zes boeken over wetenschappelijke thema's zullen volgen, allen onder de noemer 'energie'. Zoals de titel reeds doet vermoeden, komen in dit boekje de verschillende aspecten van 'geluid' aan bod: Parker begint met een definitie van het geluid, benoemt verschillende soorten hoge en lage, luide en zachte geluiden, behandelt de geluidssnelheid, het opnemen, maken en horen van geluid. De informatie wordt helder en duidelijk verwoord, precies gesneden op kindermaat. Vele voorbeelden uit de natuur, zoals de echo van dolfijnen, het geluid van donder en bliksem en de ultrasone geluiden van vleermuizen zullen het jonge publiek zeker aanspreken. De wetenschappelijke verklaringen worden geïllustreerd met prachtige grote kleurenfoto's, die het boek een meerwaarde verlenen. Twee rubrieken springen in het oog: de rubriek 'Zo werkt het' geeft verklaringen voor geluidsfenomenen die ondanks hun banaliteit niet …Lees verder
Dossier Energie is een informatieve serie over de energiebronnen van de aarde alsmede andere krachten in de natuur. Ieder deel behandelt een aparte kracht en hoe we die gebruiken. In dit boek is dat geluid; aan de orde komen o.a. het ontstaan van geluid, geluidssnelheid, geluid maken en horen, klanken enz. Ieder hoofdstuk bestaat uit twee bladzijden, waarbij kleurenfoto's en -tekeningen de tekst ondersteunen. Afgesloten wordt met een verklarende woordenlijst en een register. Gevarieerde lay-out met veel verschillende lettertypes en diagrammen. De informatie zelf is vervat in een goed leesbare tekst zodat een bovenbouwer van de basisschool het boek zelfstandig kan verwerken voor bijv. een spreekbeurt of werkstuk. De zinsbouw en het woordgebruik zijn afgestemd op de leeftijdsgroep vanaf ca. 12 jaar.