Vlak na elkaar worden in drie Europese landen ingenieurs vermoord.
Zwaar water
Stefaan Van Laere
Leuven: Davidsfonds, 2007
246 p.
9789063065652

Stefaan Van Laere bekent te lijden aan de "terminale ziekte van het schrijverschap". Hij is beroepsjournalist, hoofdredacteur van een gastronomisch tijdschrift en freelancejournalist voor meerdere Vlaamse tijdschriften en kranten. Hij schreef jeugdromans en non-fictieboeken over o.a. whisky, tango en diverse lifestyle-onderwerpen. Een man die van vele markten thuis is, en daarenboven nog thrillers schrijft. Zwaar water is zijn vijfde thriller, waarin hij de lezer opnieuw vergast op een authentiek verhaal dat op originele wijze wordt opgebouwd en verteld, zoals o.a. blijkt uit de epiloog in de vorm van krantencolumns.

Wanneer in diverse Europese vestigingen van Volvo topingenieurs in verdachte omstandigheden om het leven komen, wordt Europol ingeschakeld. Ook op Belgisch grondgebied valt een slachtoffer, en inspecteur George Bracke, een vertrouwd hoofdpersonage uit vorige romans, die zopas bevorderd is tot commissaris van de Gentse politie, wordt met het onderzoek belast…Lees verder
Omdat er een verband lijkt te bestaan tussen de moorden, vlak na elkaar gepleegd, op ingenieurs in drie verschillende Europese landen, wordt commissaris George Bracke van Europol met het onderzoek daarnaar belast. Deze ontdekt dat er inderdaad een verband is, maar dat dit teruggaat tot de Tweede Wereldoorlog, toen de nazi's allerlei materialen uitprobeerden om daarvan een atoombom te maken. Geschiedenis en actualiteit vloeien in elkaar over als een nazaat van de ingenieurs van toen, m.b.v. hun berekeningen en van eigen modern research, zo'n bom bijna klaar heeft. Het verhaal is erg spannend; ook is het actueel qua onderwerp en taalgebruik. In culinair opzicht is het smaakvol aangekleed met een Bourgondische leefstijl. Het geheel speelt zich af, gespreid in tijd -Tweede Wereldoorlog, de huidige gespannen verhoudingen tussen de VS en Iran- en in ruimte - thuisfront: België, Gent en uitwedstrijden: Engeland, Portugal, Zweden en de VS. Boven elk hoofdstuk staat een komische kreet. Een ver…Lees verder

Over Stefaan Van Laere

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Auteur007

Stefaan Van Laere (Wetteren, 11 november 1963) is een Vlaams journalist, auteur en uitgever, van zowel fictie als non-fictie voor de jeugd en volwassenen. Sinds 2014 heeft hij zijn eigen uitgeverij, Partizaan. Sinds november 2019 in hij hoofdredacteur van SeniorenNet. Hij woont in Evergem.

Van Laere groeide op in Laarne. Op zijn zestiende had hij zijn eerste interview, met de veldrijder Albert Van Damme over wie hij in 2011 een boek schreef. Na het behalen van zijn licentiaat pers- en communicatiewetenschappen aan de Gentse Universiteit, begon hij in 1988 als freelance beroepsjournalist en met het schrijven van boeken. Hij publiceerde voor diverse Vlaamse en Nederlandse uitgeverijen zowel fictie als non-fictie voor kinderen en volwassenen met onder meer zijn thrillerreeks rond commissaris George Bracke en meerdere wielerboeken. Tevens schreef hij bijdragen voor het Vlaamse culinaire blad Smaak, het zaterdags bijvoegsel…Lees verder op Wikipedia