De Gentse politie probeert uit alle macht een dreigende terreuraanslag tijdens de Gentse Feesten te voorkomen.
Kismet
Stefaan Van Laere
Leuven: Davidsfonds, 2006
272 p.
90-6306-536-1

De wortels van het kwaad reiken vaak ver terug in het verleden. Zo blijkt althans in Stefaan van Laeres nieuwste thriller Kismet, waarin bij aanvang van de 18e eeuw een geduchte en wrede bendeleider zich de vloek van Anatolische dorpelingen op de hals haalt; een vloek die gevolgen zal hebben tot in een verre toekomst.

Zeven generaties later laat Farouk, een Turkse terrorist, een spoor van bloed en vernieling achter in München en Parijs. Interpol staat machteloos en politiediensten wachten bang af wanneer de man weer zal toeslaan. Enkele dagen voor de aanvang van de jaarlijkse Gentse Feesten is er voor commissaris Bracke en politiechef van Aken geen vuiltje aan de lucht. Gent is een vrij rustige proviciestad en de feesten genieten een gunstige en veilige reputatie. Daar zal evenwel verandering in komen wanneer Farouk neerstrijkt te midden het feestgedruis, en dat terwijl duizenden toeristen afzakken naar Gent om er enkele dolle dagen door te brengen. Bracke en Van Aken zu…Lees verder
Plaats van handeling is Gent. De jaarlijkse Gentse feesten, een omvangrijk en luidruchtig festival, zijn op handen. Elders in Europa, o.a. in München en Parijs worden islamitische aanslagen gepleegd met tientallen doden als gevolg. De Gentse hoofdcommissaris van politie zegt overmoedig voor de televisie dat Gent een veilige stad is. De commandant van een terreurgroep ziet dit en besluit tot een aanslag in Gent. De mensen vieren niets vermoedend feest, maar het politiekader is zeer alert, mede op grond van Amerikaanse aanwijzingen. Het is natuurlijk onmogelijk om preventief een islamitische aanslagpleger op te pakken. Daarnaast lopen er in Arabische landen nog twee verhaallijnen, een in de achttiende eeuw, waarvan de lezer pas laat de samenhang met de plot zal begrijpen. De auteur voert de spanning hoog op, juist doordat het de lezer duidelijk is dat er een potentiële aanslagpleger in Gent rondloopt, die door de politie wel gezien, maar niet gesignaleerd wordt. Een spannende thriller m…Lees verder

Over Stefaan Van Laere

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Auteur007

Stefaan Van Laere (Wetteren, 11 november 1963) is een Vlaams journalist, auteur en uitgever, van zowel fictie als non-fictie voor de jeugd en volwassenen. Sinds 2014 heeft hij zijn eigen uitgeverij, Partizaan. Sinds november 2019 in hij hoofdredacteur van SeniorenNet. Hij woont in Evergem.

Van Laere groeide op in Laarne. Op zijn zestiende had hij zijn eerste interview, met de veldrijder Albert Van Damme over wie hij in 2011 een boek schreef. Na het behalen van zijn licentiaat pers- en communicatiewetenschappen aan de Gentse Universiteit, begon hij in 1988 als freelance beroepsjournalist en met het schrijven van boeken. Hij publiceerde voor diverse Vlaamse en Nederlandse uitgeverijen zowel fictie als non-fictie voor kinderen en volwassenen met onder meer zijn thrillerreeks rond commissaris George Bracke en meerdere wielerboeken. Tevens schreef hij bijdragen voor het Vlaamse culinaire blad Smaak, het zaterdags bijvoegsel…Lees verder op Wikipedia