Zapp Mattheus
Simon Van der Geest 1978-
1
Amsterdam: Querido, 2014
39 p.
9789045116556 (paperback)

'Dit is het verhaal over Jezus en zijn matties. Het is een zwaar verhaal dat pijn doet aan je schouders en je nek.' Hiermee is de toon gezet van een spannende vertelling in jongerentaal, afgewisseld met tekstfragmenten uit de Matthäus Passion van J.S. Bach in het Duits. De vertellers zijn twee vrienden, Bram en Aad, die vertellen over Jezus als de coach van een voetbalteam en de rol van Judas, die zo goed was om de taak van verrader op zich te nemen: 'Judas was de enige vriend die dat kon.' Uit vriendschap iemand verraden? Een kus geven, als verraad, of was het een afscheidskus van een vriend, zo filosoferen de beide vrienden over vriendschap. Jammer dat de aria 'Erbarme dich' zo geplaatst is dat het lijkt of die op het berouw van Judas slaat, in plaats van op het berouw van Petrus na het verloochenen van Jezus. Bijgevoegd is een QR-code waarmee fragmenten van een uitvoering van deze Zapp Mattheus door het Amsterdams Bach Consort kunnen worden bekeken en beluisterd. De muziekfragmente…Lees verder

Zapp Mattheus

Dit is een ongewone versie van de Mattheüs-passie. Het boek is opgevat als een dialoog en een samenspel van twee vertellers, die gedeeltelijk in de rol van hun personage kruipen en gedeeltelijk vertellen. Aad en zijn vriend Bram vertellen hoe Jezus en zijn maatjes de laatste dagen samen doorbrachten. Ze tekenen hen als mensen van vlees en bloed en de wereld waarin ze leven is herkenbaar. Pilatus laat Jezus kruisigen omdat hij er in de peilingen slecht voorstaat en zo een toegeving wil doen aan de opgezweepte massa. Er zit ook humor in het verhaal: Pilatus heeft een verstandige, knappe vrouw (alsof dat niet samengaat) en als Pilatus het volk laat beslissen verwoordt de auteur dat als: Hokus pocus Pilatus pas, Jezus of Barabas en God noem je niet ineens papa. Er wordt gezegd dat Jezus eigenlijk zelf aan het kruis wilde: Jezus wist: als ik wil dat ze mijn verhalen blijven vertellen, moet ik aan het kruis. Maar voor zoiets is moed nodig, moed voor twee ... en hij vergelijkt het met op een…Lees verder

Over Simon Van der Geest

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Agaath

Simon van der Geest (Gouda, 12 februari 1978) is een Nederlandse schrijver, dichter en theaterdocent.

Van der Geest volgde de opleiding docent drama aan de Hogeschool voor de Kunsten Arnhem. Vanwege zijn liefde voor het schrijven van toneelstukken volgde hij aansluitend de toneelschrijfopleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Hij schrijft verhalen en gedichten voor kinderen, en geeft theaterles aan jongeren.

Zijn debuut Geel gras vertelt de zonderlinge avonturen van Fieke en Jantwan. De ouders van Fieke zijn haar vergeten toen zij vertrokken vanaf de camping in Frankrijk. Samen met de sullige Jantwan, die vlucht voor zijn bemoeizuchtige moeder, begint zij een zwerftocht door de omgeving. Het boek ontving lovende kritieken in de landelijke pers en de filmrechten zijn inmiddels verkocht. Producent Paul Voorthuysen heeft in 2010 de verfilming van het boek op zich genomen, de regie komt in handen …Lees verder op Wikipedia