Zomerstemmen
Rosamunde Pilcher
Voices in summer
Houten: Van Reemst, 2002
255 p.
90-410-0726-1

Door haar huwelijk met Alec komt Laura in een vriendenkring terecht die haar onzeker maakt. Temeer daar Alec nooit praat over zijn eerste vrouw Erica, noch over hun dochter Gabrielle, die bij de scheiding in New York gingen wonen. Laura heeft twee vertrouwelingen: haar enige bloedverwante, tante Phyllis, en Lucy, een lichtvoetig tekkeltje. Op een dag moet Laura een kleine ingreep ondergaan in het ziekenhuis. Ze wil niet dat Alec daarvoor de visvakantie in Schotland opgeeft, waar hij en zijn vrienden elk jaar opnieuw zo naar uitkijken. Laura komt terecht bij familie van Alec in Cornwall; ze wordt hartelijk verwelkomd door Gerald en Eve. Het huis en zijn bewoners stralen warmte en gastvrijheid uit. Laura maakt er vrienden en komt er innerlijk helemaal tot rust. Tot een paar anonieme brieven de sfeer komen vertroebelen.
Het verhaal is opgebouwd rond de opeenvolgende verblijfplaatsen van Alec en Laura. Ze zijn zeer verschillend: klein en praktisch in de stad, exotisch in het buitenlan…Lees verder
Laura is gelukkig getrouwd met Alec, maar vindt dat het eerste huwelijk van Alec een schaduw werpt op haar geluk. Ze wil graag kinderen hebben, maar dat is nog niet gelukt. Na een kleine operatie moet Laura rust houden en kan ze niet mee met haar man op vakantie in Schotland. Ze gaat logeren bij de familie van haar man in Cornwall en komt hier tot rust door het mooie weer en de vriendelijke ontvangst. Helemaal goed wordt het voor Laura als ze kennis maakt met de dochter van Alec. Dan wordt de familie echter geconfronteerd met boosaardige anonieme brieven, waarvan ook Laura het slachtoffer wordt. Het is een echt zomers verhaal, zowel door de beschrijving van de natuur en het weer als door de eenvoud. Weinig complicaties, het verhaal glijdt zachtjes door. Het zijn (bijna) allemaal vriendelijke mensen wier enige probleem is dat ze hun geliefden proberen te ontzien. Vrij kleine druk. Van deze geliefde schrijfster (1924) verscheen al veel werk in vertaling.

Over Rosamunde Pilcher

Rosamunde Pilcher OBE, geboren Scott (Lelant (Cornwall), 22 september 1924 – Dundee, 6 februari 2019) was een Brits schrijfster van zogenaamde 'vrouwenromans'. Tot 1965 schreef ze ook vaak onder het pseudoniem Jane Fraser.

Leven en werk

Rosamunde Scott was de dochter van een marineofficier. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werkte ze voor de Women's Royal Naval Service, was secretaresse bij het Britse ministerie van buitenlandse zaken en verbleef enige tijd in India. In 1946 huwde ze de textielfabrikant Graham Pilcher, met wie ze in Schotland ging wonen. Ze kreeg vier kinderen en schreef vanaf eind jaren veertig een groot aantal romans en verhalen, naar eigen zeggen vaak aan de keukentafel.

Als Jane Fraser schreef Pilcher romantische liefdesverhalen voor vrouwenbladen, zonder veel pretenties. In 1987 kreeg ze voor het eerst ook erkenning als schrijfster met haar familiesage The Shell Seekers (De s…Lees verder op Wikipedia