September : roman
Rosamunde Pilcher
September
Houten: Van Reemst, 2003
449 p.
90-410-0012-7

Het klimaat in het Schotse Hoogland kan vrij grillig zijn. Heel de maand april was in de greep van bijtende winden en de sneeuw lag tot diep in de dalen van het dorpje Strathcroy. Alle bewoners zijn dan ook echt opgelucht wanneer de lente begint. Het landschap wordt fris groen, en de kersenbomen zijn bekleed met sneeuwwitte bloesems. Is dat de reden waarom Verona Steynton besloot om een bal te organiseren voor de 18e verjaardag van haar dochter Katy? De eerste die ze uitnodigt is Violet Aird, wier raad ze geweldig apprecieert. Samen komen ze tot de conclusie dat 16 september de meest geschikte datum is.

Het verhaal bestrijkt een periode van vijf maanden en begint met de voorbereiding in mei. Rosamunde Pilcher brengt daarbij heel wat personages ten tonele, die ze als het ware projecteert op een scherm. We leren alle inwoners kennen, niet alleen hoe ze eruitzien, maar ook hun kijk op het leven, hun hebbelijkheden, hun wederzijdse gevoelens, hun liefdesperikelen en andere problem…Lees verder
Twee vooraanstaande families uit een dorp in de Schotse Hooglanden zijn uitgenodigd voor een bal in de maand september. Het zijn families met oude namen, oude huizen en oud geld. Het zwarte schaap is de rusteloze Pandora, die op 18-jarige leeftijd wegliep en nu, 20 jaar later, de uitnodiging gebruikt om terug te keren naar huis. Het boek beschrijft het verhaal van de familieleden en hun voorbereidingen op het bal. Na het geslaagde feest pleegt Pandora 's nachts zelfmoord. Haar familie ontdekt de reden van haar daad en beseft waar hun kracht ligt. Een verhaal dat niet alleen een beeld geeft van twee oude families, maar dat ook het gevoel oproept aanwezig te zijn in het kleine Schotse dorp. De delen van het boek dragen de naam van de maanden, de hoofdstukken de verschillende data. Een familieroman voor een grote lezerskring. Paperback; vrij kleine druk.

Over Rosamunde Pilcher

Rosamunde Pilcher OBE, geboren Scott (Lelant (Cornwall), 22 september 1924 – Dundee, 6 februari 2019) was een Brits schrijfster van zogenaamde 'vrouwenromans'. Tot 1965 schreef ze ook vaak onder het pseudoniem Jane Fraser.

Leven en werk

Rosamunde Scott was de dochter van een marineofficier. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werkte ze voor de Women's Royal Naval Service, was secretaresse bij het Britse ministerie van buitenlandse zaken en verbleef enige tijd in India. In 1946 huwde ze de textielfabrikant Graham Pilcher, met wie ze in Schotland ging wonen. Ze kreeg vier kinderen en schreef vanaf eind jaren veertig een groot aantal romans en verhalen, naar eigen zeggen vaak aan de keukentafel.

Als Jane Fraser schreef Pilcher romantische liefdesverhalen voor vrouwenbladen, zonder veel pretenties. In 1987 kreeg ze voor het eerst ook erkenning als schrijfster met haar familiesage The Shell Seekers (De s…Lees verder op Wikipedia