De thuisreis
Rosamunde Pilcher
Coming home
Houten: Van Holkema & Warendorf, 2008
862 p.
9789047501770

Omdat haar ouders naar het buitenland moeten, gaat Judith naar kostschool. In de vakanties is ze te gast op een landgoed van de ouders van een vriendin. Hier beleeft ze een zorgeloze tijd in de jaren kort voor de Tweede Wereldoorlog. Als de oorlog uitbreekt, besluit Judith dienst te nemen bij de marine. De oorlog brengt voor iedereen zorgen en verdriet. Ondanks een bericht dat haar hele familie gestorven is, blijkt een zusje van Judith het Jappenkamp te hebben overleefd; samen proberen ze in Engeland hun leven opnieuw op te bouwen. Deze roman geeft een prachtig beeld van het onbezorgde leven van jonge mensen voor de oorlog, hun vriendschappen en de eerste stappen op het liefdespad. De beschrijving van de oorlog is eenvoudig, maar daardoor soms heel aangrijpend. Het verhaal speelt voor een groot deel in Cornwall en de beschrijvingen van het landschap munten uit door sfeer. Een kleurrijk en boeiend boek in een rustige verhaalstijl. Kleine letter, krappe marge.

Over Rosamunde Pilcher

Rosamunde Pilcher OBE, geboren Scott (Lelant (Cornwall), 22 september 1924 – Dundee, 6 februari 2019) was een Brits schrijfster van zogenaamde 'vrouwenromans'. Tot 1965 schreef ze ook vaak onder het pseudoniem Jane Fraser.

Leven en werk

Rosamunde Scott was de dochter van een marineofficier. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werkte ze voor de Women's Royal Naval Service, was secretaresse bij het Britse ministerie van buitenlandse zaken en verbleef enige tijd in India. In 1946 huwde ze de textielfabrikant Graham Pilcher, met wie ze in Schotland ging wonen. Ze kreeg vier kinderen en schreef vanaf eind jaren veertig een groot aantal romans en verhalen, naar eigen zeggen vaak aan de keukentafel.

Als Jane Fraser schreef Pilcher romantische liefdesverhalen voor vrouwenbladen, zonder veel pretenties. In 1987 kreeg ze voor het eerst ook erkenning als schrijfster met haar familiesage The Shell Seekers (De s…Lees verder op Wikipedia