Mockingbird songs
Utrecht: De Fontein, 2016
367 p.
9789026138997 (paperback)

Misdaad is des mensen

Roman. In Broedertwist van R.J. Ellory speelt niet de misdaad, maar de mens de hoofdrol.

Op het voorplat van Broedertwist van R.J. Ellory staat nergens dat het om een 'misdaadroman' of 'thriller' gaat. Steeds vaker verschijnen er romans waarin misdaad wel een rol speelt maar waarin het al lang niet meer gaat over een stereotype speurder die op zoek gaat naar dader en motief. Steeds meer 'literaire schrijvers' vinden dat een verhaal spannend mag zijn en verrassende wendingen mag hebben. Is Het diner van Herman Koch een misdaadroman? Is Het goddelijke monster van Tom Lanoye een misdaadroman? Is Wil van Jeroen Olyslaegers een misdaadroman? Over gruwelijke misdaden en wie ze gepleegd heeft gaat het in al deze boeken.

Aan het label 'literaire misdaadroman' hebben we ook niets meer. Het is veeleer een marketingterm dan een zinnig label om boeken te typeren.

De betere 'misdaadauteurs' diepen de clichés van het genre uit. John Le Carré schrijft pakkende romans die zich allemaal tegen een spionage-achtergrond afspelen…Lees verder

Als Henry Quinn in 1972 de gevangenis verlaat, heeft hij een brief bij zich om af te geven aan de dochter van zijn celgenoot Evan Riggs. In Riggs' kleine Texaanse geboortestad is de dochter echter nergens te bekennen, maar Quinn ontmoet wel Evan's broer, de sheriff Carson Riggs. In een stad vol intriges en geheimen gaat hij op onderzoek uit. Het verhaal dat zich afspeelt in een overtuigend landelijk Amerika kent twee tijdlijnen. In het heden probeert Quinn de waarheid over Evan's dochter te achterhalen. Hij wordt geholpen door Evie, een jonge vrouw die hij heeft ontmoet. In het verleden wordt het verhaal verteld van de twee broers en wordt duidelijk wat hen uit elkaar dreef. De manier waarop de twee tijdlijnen samenvloeien, is uitstekend gedaan. Enerzijds is het een verhaal over het gebruik en misbruik van macht in een kleine stad, waar de sheriff koning is en anderzijds is het een verhaal van het breken van een gezin en de verschrikkelijke vervreemding van twee broers wiens liefde vo…Lees verder

Over Roger Jon Ellory

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Thesupermat

Roger Jon Ellory (Birmingham, juni 1965) is een Brits thrillerschrijver.

R.J. Ellory woont in Birmingham. Hij noemt Arthur Conan Doyle, Michael Moorcock, J.R.R. Tolkien en Stephen King als zijn grootste invloeden. Hij studeerde grafische kunsten en ontwerp, maar stopte al na een jaar.

Hij begon te schrijven in 1987 en werkte 22 romans af, die allemaal geweigerd werden door meerdere uitgevers, zowel in het Verenigd Koninkrijk als in de Verenigde Staten. Hij kreeg meermalen te horen dat het commercieel niet verantwoord was voor een Britse schrijver romans te publiceren die zich afspelen in Amerika. Ellory stopte acht jaar met schrijven, maar begon weer eind 2001, geïnspireerd door een citaat van Benjamin Disraeli dat Success is entirely dependent upon constancy of purpose ("succes is geheel afhankelijk van een vaststaand doel"). Hij schreef nog eens drie romans, waarvan de tweede 'Candlemoth' was. Deze werd …Lees verder op Wikipedia