Opnieuw beginnen
Robin Pilcher
Starting over
Houten: Van Reemst, 2002
312 p.
90-410-1044-0

Liz is opgegroeid op een boerderij in Balmuir. Ze trouwt met Gregor, de zoon van de eigenaars van een aanpalend bedrijf en ze krijgen een zoon Alex. Beide bedrijven doen samen investeringen met hun land als onderpand. Na 18 jaar papt Gregor aan met een jonge vrouw en noodgedwongen trekt Liz met Alex weer in bij haar ouders. Datzelfde jaar sterft haar moeder. Het wordt een ellendige tijd voor Liz. Ze zit vol wrok tegenover Alex, de zaken gaan achteruit en de bank weigert om hen nog krediet te verlenen. Dan komt een projectontwikkelaar met het voorstel om het land van beide boerderijen te gebruiken voor een golfbaan. Er zijn al investeerders gevonden, maar op het laatste nippertje haakt een belangrijke geldschieter af.

De spanning is ondraaglijk geworden voor Alex. Hij is de trieste sfeer meer dan beu. Als hij hoort dat zijn grootvader de logeerkamer wil verhuren om aan geld te geraken, brengt hij zijn leraar Duits mee naar huis. Professor Arthur Kempler kan goed opschieten met g…Lees verder
Het tweede slecht geschreven boek van de zoon van de bekende schrijfster Rosamunde Pilcher. Zelfs 'Publishers Weekly' is uiterst negatief over deze 'silly soap' en dat is het dan ook. Een slap verhaaltje waarin een aantal mensen een tweede kans krijgt op een betere relatie en wat geluk. Liz, een verbitterde vrouw, die na 18 jaar huwelijk haar man met een blonde del ziet verdwijnen en nu met haar zoon bij haar vader, net weduwnaar, op de familieboerderij woont, neemt een kostganger in huis. Een oudere Canadees, die op zijn beurt problemen heeft met zijn zoon. Daarbij komen de financiële perikelen, hun landerijen moeten plaats maken voor de aanleg van een golfterrein, en de geldschieters zijn niet happig. Een Australische golfster, de nieuwe vriendin voor opa, brengt uitkomst. De dialogen zijn ronduit slecht, gewoon kinderlijk en kinderachtig, de vertaling is goed, het plaatje op de kaft heeft weinig met het verhaal te maken. Paperback; kleine druk.