Robert Van Yper
Berchem: EPO, 2005
263 p. : ill. + cd
Aantekening
Met cd: Imagine no John Lennon : a tribute
90-6445-381-0

De Beatles zijn eigenlijk gesplit in 1967. Dat beweert Robert Van Yper in zijn nieuwe Lennonbiografie. Los van het feit dat dit historisch onjuist is, is die theorie ook niet nieuw. Ze werd al geponeerd bij het verschijnen van de dubbele witte in 1968.
Er valt dan ook weinig nieuws te rapen over het in allerlei publicaties uitgebeende en afgekloven leven en werk van ex-Beatle John Lennon. Van Ypers uitgangspunt is nochtans origineel. Hij hangt zijn ganse verhaal op aan Lennons songteksten. Hoewel Lennon altijd beweerde dat hij die alleen maar koos omwille van klank en ritme, bewijst de auteur hier overtuigend dat Lennons teksten wel degelijk neigen naar belijdenislyriek. Nergens zoekt Van Yper naar verborgen betekenissen: zijn interpretaties beperken zich tot een droge, uiterst secure close reading. Zo bewijst de auteur overtuigend dat Lennon een vat vol tegenstellingen was. Niet alleen het genie, de idealist en revolutionair in Lennon komen aan bod, ook zijn naïeve, inconsequente …Lees verder
Je vraagt je af waarom de Vlaamse popjournalist Robert van Yper nog een biografie over John Lennon wilde toevoegen, aangezien er al zoveel zijn. De reden is vermoedelijk enthousiasme voor het werk van de voormalige Beatle. Dat spreekt namelijk uit dit vlot geschreven en duidelijke boek. Van Yper begint zijn boek in 1969, net nadat de Beatles uit elkaar zijn. Halverwege het boek sterft Lennon en begint vreemd genoeg de voorgeschiedenis. Hoe ontstonden de Beatles, wat was hun succes en waarom gingen ze uit elkaar? Ook dat wordt duidelijk verteld, met vooral veel voorbeelden van analyses van teksten. Van Yper is soms iets te enthousiast over zijn helden McCartney en vooral Lennon, wanneer de koele biograaf plaatst maakt voor de fan die hij is, maar dat is niet echt een probleem. Dit boek voegt niet zo gek veel toe aan wat al bekend is, maar het leest vlot weg, kent een originele structuur en voor wie nog nooit iets over de Beatles las (toch al weer een dikke dertig jaar geleden) zal het …Lees verder