Een 18e-eeuws meisje en een hedendaagse jongen raken beiden gefascineerd door de preparaten van een anatoom.
Vingers van marsepein : roman
Rascha Peper
[Amsterdam]: Nieuw Amsterdam, 2008
317 p.
9789046803820 9789046806036

Driehonderd jaar geleden in Amsterdam. Bregtje is een meisje van tien dat haar ouders, broer en zusje verliest tijdens een epidemie. Ze komt terecht in het huis van haar oom Frederik Ruysch, de beroemde anatoom. Daar raakt ze gefascineerd door diens preparaten. Niet alleen zijn collectie foetussen is indrukwekkend, maar ze is ook zwaar onder de indruk van de neushoorn die op dat moment wordt opgezet. Ruysch heeft een speciale techniek ontwikkeld waardoor de preparaten er opmerkelijk levendig uitzien. Maar de concurrentie probeert zijn geheimen te ontfutselen, en Bregtje is gemakkelijk om de tuin te leiden.

Drie eeuwen later komt ook Ben onder de indruk van de preparaten van Ruysch, tijdens een reisje met zijn vader en diens vriendin naar Sint-Petersburg, waar de collectie nu nog bewaard wordt. Hij komt te weten dat hij in Amsterdam net tegenover het huis woont waar Ruysch werkte. Het reisje maakt diepe indruk op Ben en helpt hem een tikje zelfbewuster in het leven te staan.
Lees verder
Peper (1949) schreef een tiental boeken, waaronder ‘Rico’s vleugels’ en ‘Wie scheep gaat’, waarin zij laat zien een rasverteller te zijn. Ook in deze nieuwe roman valt haar vertelkracht op. Rondom het onaantrekkelijke gegeven van een wetenschapper die lichaamsdelen prepareert, weet zij een meeslepend verhaal te scheppen over twee kinderen. Het achttiende-eeuwse meisje Bregtje, dat in het huis van de preparerende wetenschapper Ruysch woont, zet ze tegenover de hedendaagse jongen Ben die eeuwen later op dezelfde Amsterdamse gracht woont en net zo geïnteresseerd is in het werk van Ruysch als Bregtje. Ze vormen elkaars tegenhanger met ieder hun eigen problemen en fascinaties. Peper wisselt de verhaallijnen telkens met elkaar af zodat de parallellen geleidelijk aan zichtbaar worden. Kunstig weet Peper haar personages tot leven te wekken en je als lezer met hen mee te laten leven. Uiteindelijk weet ze zelfs haar eigen fascinatie voor iemand als Ruysch over te brengen op de lezer via een ont…Lees verder

Over Rascha Peper

CC BY 3.0 - Foto van/door
Jaap Versteegh

Rascha Peper (Driebergen-Rijsenburg, 1 januari 1949 – Amsterdam, 16 maart 2013) was een Nederlands schrijfster. Haar werkelijke naam was Jenneke Strijland.

Strijland studeerde Nederlandse taal- en letterkunde in Amsterdam. Na haar studie werkte ze enige tijd als lerares. Ze verhuisde in 1983 vanwege het werk van haar partner naar Wenen. Daar begon ze met schrijven. In 1990 debuteerde ze met de verhalenbundel De waterdame. Haar eerste roman, Oesters, verscheen in 1991. De roman Rico's vleugels werd in 1994 genomineerd voor de AKO Literatuurprijs. In 1996 won ze de Multatuliprijs voor Russisch blauw. In het najaar van 1999 verhuisde ze naar New York. Haar roman Vingers van marsepein (2008) gaat over Frederik Ruysch (1638-1731). Ze schreef regelmatig columns in het NRC Handelsblad. In 2010 stapte ze over van uitgeverij Nieuw Amsterdam naar Querido.

Enkele van haar boeken zi…Lees verder op Wikipedia