Pandora
Pieter Aspe
Antwerpen: Manteau, 2015
288 p.
9789022317860 (paperback)

De truc met de doos

ANTWERPEN - Je favoriete speurder op een oude, onafgesloten zaak zetten, is binnen het thrillergenre een beproefd procédé. Met als absoluut hoogtepunt Josephine Teys' Een koninkrijk voor een moord, waarin inspecteur Grant vanop zijn ziekbed de 15de-eeuwse moord op de twee prinsjes in de Tower ontrafelt. Ook in Pieter Aspes twaalfde thriller Pandora spelen oude moorden aanvankelijk de hoofdrol, vooraleer de dader opnieuw toeslaat.

Een routine-opdracht doet Van In en Versavel teruggrijpen naar een onopgeloste driedubbele moord van twintig jaar geleden. Toen werden een priester, een gemeenteraadslid en een legerofficier doodgeschoten. Eén kogel door het hoofd, twee in de borst. Bij hun lichamen lag telkens een tarotkaart.

Geïntrigeerd, krijgt het speurdersduo het bij onderzoeksrechter Martens gedaan dat het onderzoek wordt heropend. Maar dan begint het moorden opnieuw en ontspint zich een gruwelijk kluwen van chantage, overspel en sadisme. Culminerend in een spannende finale, die zo uit een Amerikaanse politieserie lijkt weggelopen. Pandora's doos lost haar verwachtingen in...

Ondanks het intense en opwindende einde, is Pandora niet altijd even spannend. Daarvoor eist het gevoelsleven van Aspes hoofdpersonages te veel onze aandacht op. Hannelore Martens wil niet onderdoen voor Van In, de man van wie ze zielsveel houdt ondanks diens vaak onuitstaanbare gedrag, en neemt dus meer en meer zelf het init…Lees verder

Nieuwe Aspe en Deflo Duvel en Keuninck

Zowel Pieter Aspe als Deflo hebben, elk op hun manier, voor een boeiende Vlaamse voorjaarsthriller gezorgd. De een met veel humor, de ander met wat meer horror. Maar allebei met veel spanning.

Er is Pieter Aspe (50) weleens verweten dat hij de plot van zijn misdaadromans soms erg ingewikkeld maakt en dat hij een complexe structuur verwart met spanning. Van Pandora, de twaalfde thriller in de reeks met Van In, Versavel en Hannelore Martens, kan dat helemaal niet worden gezegd. Het verhaal getuigt van een verrassende eenvoud en het is ook bijzonder spannend. De eenvoud van het verhaal krijgen we al vanaf de eerste zin mee. "Herinner jij je de tarotmoorden nog?", zo vraagt Van In aan zijn assistent Versavel. En de Brugse politiemensen duiken in een zaak die twintig jaar oud is en nooit werd opgelost. Waarom ze dat doen? Omdat Van In zich verveelt en zijn collega gewoon meesleurt in het avontuur. Meer moet dat niet zijn. Het lijkt wel de start van een verhaal van Oom Wim of Suske en Wis…Lees verder

Pieter Aspe : Pandora

Het is herfst en alles is rustig in Brugge. Al een maand is er geen enkele misdaad van enige omvang gepleegd. Commissaris Van In verveelt zich en duikt daarom in een oud dossier. Twintig jaar geleden werden een kolonel, een priester en een gemeenteraadslid op een identieke wijze vermoord. Bij de lijken werd telkens een tarotkaart gevonden. Het enige wat de speurders toen konden ontdekken was dat iemand het voorzien had op het leger, de kerk en de staat. Wanneer Van In opnieuw gaat snuffelen, opent hij de doos van Pandora, want de moordenaar van toen wordt weer actief.

De plot van Pandora, de twaalfde Aspe, is klassiek opgebouwd, maar is nergens echt spannend en wordt op het einde enigszins ongeloofwaardig. Het lijkt erop dat voor Aspe de plot steeds minder belangrijk wordt. De interactie tussen de vaste personages, Van In en zijn vrouw Hannelore Martens voorop, krijgt steeds meer ruimte. Zij spelen het eeuwige spel van aantrekking en afstoting. Versavel wacht op de uitslag van een a…Lees verder

Uit de oude doos

Twintig jaar geleden zijn in Brugge op zowat een week tijd een kolonel, een pastoor en een raadslid vermoord. De dader ging telkens op dezelfde manier te werk : twee kogels in de borst, één in het hoofd. Er lag ook altijd een tarotkaart naast het lijk. Het onderzoek belandde op een dood spoor en er waren in de loop van de jaren andere zaken die meer de aandacht van de politie kregen. Maar commissaris Van In verveelt zich en gaat op eigen houtje in het verleden grasduinen.

Pandora is inmiddels het twaalfde avontuur dat Pieter Aspe schreef rond Van In en de beeldmooie onderzoeksrechter Hannelore Martens. Het is een knap, en dit keer vrij eenvoudig verhaal geworden, met veel alcohol en meer seks dan we eigenlijk van Aspe gewoon zijn. Van In, die de vijftig nadert, begint ernstig te twijfelen aan zijn potentie, en Hannelore doet maar weinig om die twijfels weg te nemen. Zijn assistent Versavel vraagt zich af of hij seropositief is. Alle elementen voor een soap zijn aanwezig…Lees verder

De auteur vierde zopas zijn vijftigste verjaardag en deze gelegenheid koppelde de uitgeverij aan het verschijnen van diens 12e boek in de succesvolle politiereeks met in de hoofdrol het onafscheidelijke trio commissaris Van In, onderzoeksrechter Hannelore en inspecteur Versavel. Aspe blijft met de combinatie humor, spanning en erotiek het gat in de markt vullen, wat hem inmiddels de begerenswaardige status heeft opgeleverd van meest gelezen en meest verkochte auteur van Vlaanderen.

In Pandora ligt het testosterongehalte bijzonder hoog wat mogelijk te maken heeft met de hoeveelheden oesters, kreeft, wijn en Duvel, die in de loop van het verhaal worden verzet. Bij aanvang van het verhaal wacht Versavel met een bang hart op het verdict van zijn aidstest -- dit naar aanleiding van een onbedachtzame seksuele escapade, en ook de hormonenslag tussen Van In en Hannelore gaat onverdroten door, tot op een punt dat de lezer zich niet geheel van de indruk kan ontdoen dat er meer gez…Lees verder
Er gebeurt te weinig in Brugge zodat hoofdinspecteur Van In besluit zijn tanden te zetten in een twintig jaar oude zaak. Door te wroeten in de levens van de personen die toen betrokken waren bij een rituele drievoudige moord, opent hij een stinkende doos. Nieuwe moorden met dezelfde oude werkwijze zijn het gevolg. Twaalfde detective van de bestverkopende Vlaamse thrillerauteur en alweer zit je als lezer direct in het verhaal. Van In en zijn secondant Versavel vechten tegen hun persoonlijke problemen die voornamelijk met drank en seks te maken hebben. De hoofdfiguren dragen het boek en spetterende dialogen zijn ook hier weer aanwezig, maar ditmaal wordt het boek ondersteund door een sterke intrige. Paperback, duidelijke druk.

Over Pieter Aspe

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door PieterDP

Pieter Aspe, pseudoniem van Pierre Aspeslag (Brugge, 3 april 1953), is een Vlaams schrijver.

Pieter Aspe studeerde aan het Sint-Leocollege in Brugge. Hij is voltijds auteur sinds 1996. Daarvoor werkte hij onder andere als magazijnier, verkoper, seizoenagent bij de zeevaartpolitie, fotograaf en studiemeester. Hij was ook enkele jaren conciërge van de Heilig-Bloedkapel in Brugge. In 1976 was hij kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen op de dissidente lijst 'Christen democraten' maar hij werd niet verkozen.

Begin augustus 2006 kreeg Pieter Aspe een hartaanval en zakte op straat in elkaar. Hij werd met spoed in het ziekenhuis opgenomen en geopereerd. Er werden drie overbruggingen op zijn kransslagaders geplaatst. Na deze operatie ontstond opschudding toen Aspe en zijn behandelend cardioloog voor het oog van de pers elk een glas Duvel dronken, waarbij de cardioloog beweerde dat dit goed zou zijn voor As…Lees verder op Wikipedia