Pieter Aspe (auteur)
Import
Pieter Aspe 1953-2021
Antwerpen: Aspe NV, 2016 | Andere uitgaves
324 p.
9789022332436 (paperback)

Er wordt een lijk gevonden aan het strand van Zeebrugge. De man die de melding doet, wordt later in zijn appartement vermoord, evenals zijn buren. De daders zijn Russische huurmoordenaars maar wie hun opdrachtgevers zijn, blijft lang een mysterie. Het onderzoek wijst uiteindelijk naar een terroristisch complot dat commissaris Van In voor grote problemen stelt. Bovendien blijkt zijn compagnon Guido Versavel ernstig ziek, drinkt hij veel te veel Omer en blijft zijn huwelijk met Hannelore niet vrij van strubbelingen. Voor wie de thrillers van Pieter Aspe kent hoeft deze geen aanbeveling. Er wordt weer regelmatige spot bedreven met Belgische toestanden en bestuurscultuur zoals het langs elkaar werken van politiediensten. Seks wordt bepaald niet geschuwd evenmin als de bekende clichés over Noord-Afrikanen en de islam. Ditmaal is het einde tamelijk abrupt en daarmee enigszins onbevredigend. Maar toch een alleszins te genieten verhaal.

Over Pieter Aspe

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door PieterDP

Pieter Aspe, pseudoniem van Pierre Aspeslag, (Brugge, 3 april 1953 – aldaar, 1 mei 2021) was een Vlaams schrijver.

Pieter Aspe studeerde aan het Sint-Leocollege in Brugge. Hij was voltijds auteur sinds 1996. Daarvoor werkte hij onder andere als magazijnier, verkoper, seizoenagent bij de zeevaartpolitie, fotograaf en studiemeester. Hij was ook enkele jaren conciërge en koster van de Heilig-Bloedkapel in Brugge. In 1976 was hij kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen op de dissidente lijst 'Christen democraten' maar hij werd niet verkozen.

Pieter Aspe schreef misdaadromans met als hoofdpersonen hoofdinspecteur Pieter Van In en substituut (officier van justitie) Hannelore Martens, die in het debuutverhaal Het vierkant van de wraak zijn geliefde wordt. De meeste verhalen spelen zich in Brugge af, alhoewel 13, Ontmaskerd, Op Drift en C…Lees verder op Wikipedia