De weldoener
P.F. Thomése
2
Amsterdam: Contact, 2010
348 p.
9789025435431 (paperback)

'De laatste romanticus', zo wordt de held van De weldoener genoemd. En de nieuwe roman van P.F. Thomése kun je inderdaad lezen als de ironische onttakeling van romantische mythes over de liefde en het kunstenaarschap. De held heet Theo Kiers, in een vorig leven bekend als Sir K., leadzanger van een psychedelische band, maar intussen herdoopt tot Sierk Wolffensberger, veronachtzaamde componist van koor- en orkestwerken. Geldproblemen heeft Sierk niet: hij wordt onderhouden door zijn vrouw Ghislaine, een Luxemburgse barones die hij lang geleden in een stille maannacht had geschaakt. Met de barones en zijn negentienjarige zoon woont Sierk, een vijftiger intussen, in de provinciestad H***. Daar heeft hij het onbezoldigde baantje van stadskoordirigent aangenomen, zodat hij nu en dan zijn eigen werk kan uitvoeren.
Veel daadkracht en overtuiging gaan van Sierk niet uit. 'Deze functie, deze stad, het beklemmende huwelijk: dit keurslijf is te krap voor hem, voor de grootheid die bin…Lees verder
De nieuwe roman van Thomése (1958) speelt zich af in de provinciehoofdstad H***. De bescheiden, integere, oudere componist Sierk Wolffensberger is een kunstenaar die het niet gehaald heeft. Een spiegeling van de succesvolle, ostentatief naar buiten tredende Lou Wehry. Een dochter van deze bewierookte kunstenaar wordt van de dood gered door Woffensberger. Met haar gaat hij -niet in de laatste plaats in de verbeelding- aan de haal. Een dochter. Een minnares. Hij ontvlucht zijn adellijke Luxemburgse vrouw (mooie Franse dialogen) en zijn lapzwans van een zoon. In de Lijdensweek (op Goede Vrijdag zal hij zijn compositie Duisternissen in de kerk tot klinken brengen) ontfermt hij zich over het meisje. Beklemmend is hoe in deze mooie roman voorstelling botst op werkelijkheid; verlangen strijdt met invulling. Een kunstenaar in gevecht met zichzelf en zijn omgeving. Met vertragingen, in een voorname stijl, vol innerlijke overwegingen en met spiegelingen van levensmomenten, wordt dit verhaal van…Lees verder

Over P.F. Thomése

CC BY 4.0 - Foto van/door Vera de Kok

Pieter Frans Thomése (Doetinchem, 23 januari 1958) is een Nederlands schrijver.

Van 1979 tot 1984 was Thomése redacteur en verslaggever bij het Eindhovens Dagblad. In 1984 pakte hij zijn geschiedenisstudie voor drie jaar weer op, maar voltooide deze niet. Daarna schreef Thomése voor het weekblad De Tijd en leverde hij bijdragen aan NRC Handelsblad, enkele regionale dagbladen en Vrij Nederland. Van januari 1998 tot april 2001 was Thomése redacteur van De Revisor.

Literair werk

Thomése publiceerde zijn eerste literaire verhaal in 1986 in het literair tijdschrift De Revisor. Dit verhaal maakte in 1990 deel uit van zijn debuut in boekvorm, de verhalenbundel Zuidland. In 1991 en 2003 ontving hij literaire prijzen. In september 2007 verscheen zijn roman Vladiwostok! over het "politieke bedrijf" in Den Haag, de media en …Lees verder op Wikipedia