Mariken
Peter Van Gestel
Annemie Heymans
Amsterdam: Querido, 2006
208 p. : ill.
90-451-0391-5

Jonge lezers zullen niet direct bij het horen van de naam Mariken denken aan de beroemde Mariken van Nimwegen, hoofdpersoon in het gelijknamige mirakelspel. Toch is het deze Mariken die door de auteur in dit bijzonder geslaagde verhaal ten tonele wordt gevoerd, maar dan als klein meisje. Mariken is door de zonderling Archibald tussen de ganzerikken gevonden en opgegroeid in totale afzondering in het eenzame woud. Haar kennis bestaat uit wat Archibald haar leert en uit wat ze opsteekt uit het boek 'De mensheid is een klucht'. Dat dat niet voldoende is om zich in de wereld staande te houden, blijkt als Mariken naar de stad gaat en met mensen van allerlei slag in aanraking komt. Op een zeer subtiele manier wordt met dit verhaal een deel van het literaire erfgoed onder de aandacht van jonge lezers gebracht. Vanuit de gedachte: 'je oogst wat je zaait' kan men zich geen betere voorbereiding dan deze wensen. Elk hoofdstuk begint met een aardige pentekening; op het omslag een tekening in zach…Lees verder

Mariken

Mariken is als baby te vondeling gelegd, met haar naam in bloed op haar jakje geschreven. De kwakzalver Archibald ontfermt zich over haar, en voedt haar op in zijn eigenzinnige leer: elke dag je voeten wassen in de beek, een bordje geitenmelkse pap, en enkele bladzijden uit 'De mensheid is een klucht'. Mariken groeit zo op tot een eigenzinnig, intelligent, ondernemend en ongelovig individu, stuk voor stuk hoogst ongewone eigenschappen voor een midddeleeuws meisje. Maar net daardoor kan ze zich staande houden in de echte wereld, op de dag dat ze de beslotenheid van het Waanwoud verlaat. Geen zwarte weeuw te sterk, geen gravin te overheersend, geen duivel te verleidelijk voor dit vrolijke, wat cynische plantrekkertje. Uiteraard is het middelnederlandse 'Mariken van Nieumeghen' een inspiratiebron geweest voor dit boek. Maar het gaat veel verder dan een bewerking van dit 16e-eeuwse verhaal. De auteur plaatst een hedendaags personage in een middeleeuwse context. Mariken is zo’n sterk figuu…Lees verder