Familie, Kunst
Wanderland
Paul Baeten Gronda 1981-
Amsterdam: Hollands Diep, 2015
222 p.
9789048824434 (paperback)

Deze vijfde roman van de Vlaamse schrijver Paul Baeten Gronda (1981) zet zijn eerdere werk met overtuiging in de schaduw. Verteller Igor Nast (een uiterst succesvolle kunstschilder) wacht met halfbroers en -zus op het overlijden van hun vader. Gronda munt in dit verhaal uit door de ontreddering door een gebroken liefde, de complexe familierelatie en het psychologisch defect dat zijn jeugd en leven bepaalt uitermate geraffineerd door deze ogenschijnlijk simpele plot te verweven. Gronda is extreem vaardig in het gebruik van eenvoudige taal en schitterende aforismen en weet moeiteloos zijn vertelling in de 53 korte hoofdstukken, verdeeld over drie delen, voortdurend boeiend te houden. Vrij kleine letter.

Over Paul Baeten Gronda

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Michiel Hendryckx

Paul Baeten Gronda (Mol, 8 oktober 1981) is een Vlaamse auteur, scenarioschrijver en columnist bij Focus Knack en De Morgen.

Leven

Paul Baeten Gronda groeide op in Rotselaar-Heikant en Leuven. Hij studeerde scenario aan Sint-Lukas in Brussel bij onder andere Marc Didden. Na zijn studies werkte hij van 2006 tot 2012 als redacteur voor Woestijnvis aan programma’s zoals Alles Uit De Kast, De Laatste Show, Man Bijt Hond en De Pappenheimers. In 2006 kreeg hij een contract aangeboden bij De Bezige Bij, waar hij vier romans publiceerde.

Paul Baeten Gronda werd geboren als Paul Baeten, maar omdat er al een schrijver met die naam was, voegde hij de familienaam van zijn vrouw aan zijn eigen naam toe.

In 2006 begon Paul Baeten Gronda als columnist bij De Morgen. Hij schreef ‘De heerser van de week’ in de weekendbijlage Reporter en schreef later voor Uitgelezen. Sed…Lees verder op Wikipedia