Patrick Conrad
Antwerpen: Uitgeverij Vrijdag, 2018
279 p.
9789460016226 (paperback)

Het smeerlapje de dood

Misdaad. Filmregisseur, plastisch kunstenaar, schrijver: Patrick Conrad is het allemaal. Tegenwoordig houdt hij zich vooral bezig met misdaadverhalen met een hoekje af.

De nieuwe 'roman noir' van Patrick Conrad, Diep in december, ontleent zijn titel aan een regel uit het lied 'Try to remember': 'Deep in December it's nice to remember the fire of September that made us mellow'. Op de meest onwaarschijnlijke momenten duikt het nummer in het verhaal op. De eerste keer hoort Theo Wolf, de onfortuinlijke hoofdrolspeler in dit bizarre drama, het wanneer hij een lijk van een vrouw ontdekt in een verlaten Antwerps pand waar hij ratten moet verdelgen. Het nummer zal een leidmotief worden in zijn leven.

Ooit was hij een gevierd politie-inspecteur die 'De Snuffer' werd genoemd omdat hij misdaden oploste met zijn olfactorisch geheugen. Nu verdelgt hij ratten voor de firma Rat-O-Kill. Die carrièreswitch was noodzakelijk nadat hij in de gevangenis zat omdat hij de vermeende dader van de moord op zijn dochter omlegde. Het bleek de verkeerde man te zijn. Wanneer hij het lijk van de vrouw ontdekt, ziet hij meteen dat zij door geweld om het leven is g…Lees verder

Misdaadroman van Patrick Conrad (1945) die bekendheid geniet als dichter, prozaschrijver, tekenaar en cineast. Hoofdpersoon is de voormalige politie-inspecteur Theo Wolf die na een vergeldingsactie op de vermeende moordenaar van zijn dochter in de gevangenis belandde. Het verhaal begint in 1996, wanneer Theo weer op vrije voeten staat. Een vriend vanuit de gevangenis bezorgt hem een baan als rattenverdelger. Tijdens zijn eerste zelfstandige klus vindt Theo het lijk van een vrouw, waarbij hij door zijn jarenlange ervaring onmiddellijk de verdachte omstandigheden herkent. Hij besluit zelf op moordonderzoek uit te gaan, waarop verschillende onderzoekslijnen hem door de meest duistere hoeken van Antwerpen leiden. In een wereld van morsige cafés, verlopen danstenten, pornostudio’s en meer plekken die het daglicht niet kunnen verdragen, ontwikkelt het onderzoek zich op spannende wijze tot een geloofwaardige climax. Met de voor Conrad kenmerkende combinatie van sterke plot en authentieke, du…Lees verder

Over Patrick Conrad

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door PATRICK CONRAD gemaakt met een van op afstand bediende camera.

Patrick Conrad (Wilrijk, 16 juli 1945) is een Vlaams dichter, scenarioschrijver, filmregisseur en schrijver van (misdaad)romans. Hij was met Nic van Bruggen medestichter van het Antwerpse dichtersgenootschap Pink Poets (1972-1982). Zijn werk werd vertaald naar o.a. het Engels en het Duits. Naast de 20 romans die hij schreef, maakte hij ook 20 films voor televisie en bioscoop. Conrad is ook bekend als beeldend kunstenaar.

Stijl van zijn poëzie

Toen Patrick Conrad en dichter Nic van Bruggen op 22 november 1972 het intellectueel genootschap ‘Pink Poets’ in Antwerpen oprichtten was dit een manifest tegen het realisme, dat Gentse dichters rond tijdschrift Yang voorstonden. Ook speelde het verlangen mee om de stad na de roerige jaren zestig, met onder andere Ferre Grignard, in een tweede avant-gardegolf op te nemen. De roze kleur was geen kenmerk van homoseksuele geaardheid, maa…Lees verder op Wikipedia