Lila woont met haar ouders op een woonboot. Dat gaat goed totdat haar dementerende opa bij hen komt wonen.
Beloega
Noëlla Elpers
Amsterdam: Prometheus Lucifer, 2001
255 p.
90-6494-003-7

De titel klinkt wat vreemd, maar de cover maakt duidelijk dat het om de naam van een woonboot gaat. De inspiratie hiervoor komt uit 'Moby Dick'. Het is natuurlijk meer dan een verhaal over een boot. Op de Beloega woont de 14-jarige Lila, een verbazend gewone dochter van excentrieke ouders. Vader Bert gaf zijn job als geschiedenisleraar op om in alle bootrust zeeroversverhalen te schrijven en haar moeder Violetta is een artistieke zilversmid. Er gebeuren geen speciale dingen met deze mensen. Altijd al is Lila bevriend geweest met Tom, die bij hen kind aan huis is. Tot Tom Lila ongemerkt ziet dansen op de boot en vanaf dan voelt hij ook de verliefdheid groeien. Heel gewone gevoelens, maar op school moet hij toezien hoe een hanige machojongen Lila inpikt. Lila's contact met de rijke Geoffrey zet haar vertrouwde leefwereld op zijn kop: de woonboot en haar familie krijgen de allure van een schroothoop. Met Geoffreys aanpak kan ze niet om en wanneer ze merkt dat ze gestalkt wordt, zoekt ze…Lees verder
Het leven van Lila (14) speelt zich af op een woonboot, de Beloega. Ze moet kiezen tussen de oppervlakkige, maar charmante Geoffrey en haar jeugdvriend Tom. Dit verhaal heeft een verhaallijn die niet altijd even eenvoudig is te volgen. Het is een open verhaal over lieve mensen die kunnen ontroeren. Jaloezie en verliefdheid zijn hierbij de uitgangspunten. Daar waar het verhaal meer probeert te zijn, verdwijnt de geloofwaardigheid. Er is sprake van een opgewekte sfeer, waarin vriendschap en loyaliteit een belangrijke rol spelen. De personages komen geloofwaardig over en kunnen ontroeren. Om die personages kabbelt het verhaal verder. Verzorgd taalgebruik. Opvallend daarbij is wel dat alle voorkomende oude personen een West-Vlaams accent hebben dat afwijkt van het ABN van de overige verhaalfiguren. De ondertitel doet wat geforceerd aan. Paperback zonder illustraties met op het van blauw naar groen verkleurende omslag een heel kleine kleurenfoto van een boot.

Over Noëlla Elpers

Noëlla Elpers (Koersel, 5 december 1959) is een Vlaams kinder-jeugdauteur. Ze schrijft zowel kinderboeken als adolescentenromans en publiceerde talrijke leesbevorderingsverhalen voor schoolbibliotheken.

In 2007 was ze de laureaat van de Thea Beckmanprijs en in 2008 ontving ze de Boekenleeuw beste jeugdboek voor haar +12-roman Dolores! Het adolescentenboek, genomineerd voor De Gouden Uil, is een van haar boeken die genomineerd werd door de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen zoals ook het +9-boek 'James Hond en de elfenbank' (2018). In 2009 ontving ze voor Dolores! eveneens de kleine Cervantesprijs van de stad Gent. In 2019 verscheen het Ensorverhaal 'James Hond en de zwarte vorst' voor +9 en kreeg ze voor haar oeuvre de Cultuurprijs van de stad Tessenderlo (waar ze opgroeide).

Met haar partner Peter Holvoet-Hanssen richtte ze in 1994 'Het Kapersnest' op om liefde voor (jeugd)literatuur en (kunst)geschiedenis bij kinderen en jongeren aan te wakk…Lees verder op Wikipedia