Nicolette Smabers
Han Janken
Tilburg: Zwijsen, 2001
24 p. : ill.
90-276-8887-7

Voorliggend boekje uit de zesde Spetterserie is bedoeld voor kinderen die ongeveer 9 maanden leesonderwijs hebben gehad en die zelfstandig hun 'eigen boek' kunnen lezen.
Tom ligt ziek op de bank, maar als hij merkt dat de poes in de tuin een mus wil vangen, besluit hij iets te doen. Hij slaat door het raam om de mus weg te laten vliegen, met als gevolg dat hij zijn hand snijdt. Als hij weer op de bank ligt, krijgt hij een enge droom en begint hij te slaapwandelen: hij glijdt uit over het kleed en valt op zijn knie. Tom heeft ook een broer, Rik, die zich enorm verveelt nu zijn broertje ziek is. Rik brengt originele oplossingen aan om zijn broer wat afleiding te bezorgen. Helaas met ongewenst effect, planten gaan om, er worden uitschuivers over tapijtjes gemaakt en tot overmaat van ramp krijgt Tom een papieren pijltje recht in zijn oog. Kinderen lachen zich suf met dit verhaal over onhandige Tom en de tekeningen van Han Janken zijn zo grappig ongecontroleerd dat ze perfect bij het v…Lees verder
In deze serie, gericht op aanvankelijke lezers, een verhaaltje over zieke Tom. In bed, of op de bank blijven: voor een druk jongetje, ondanks de koorts, niks gedaan. Er overkomen hem diverse ongelukjes: hij breekt een ruit, krijgt een papieren pijltje in zijn oog en struikelt. Pleisters en verband zijn nodig! Eenmaal weer naar school ziet hij eruit als een bokser na de match. Grappig verhaaltje in korte zinnen en met gemakkelijke woorden. Lekkere gekke vlotte illustraties in kleur. Alleen het jongetje Tom wordt wel erg ouwelijk weergegeven. Voor aanvankelijke lezers vanaf ca. 6 jaar, maar ook geschikt voor iets oudere lezers tot ca. 10 jaar, die moeite hebben met lezen.

Over Nicolette Smabers

Nicolette Smabers (Den Haag, 4 mei 1948) is een Nederlandse schrijfster.

Smabers woonde en werkte tot haar 21e in Den Haag. Ze studeerde Nederlandse taal- en letterkunde en filosofie aan de Universiteit van Amsterdam. Na haar studie werkte ze een aantal jaren als lerares Nederlands in Nijmegen. In 1984 vestigde zij zich in Limburg, sinds 2006 woont ze weer in Den Haag.

In 1983 debuteerde ze met de verhalenbundel De Franse tuin. Daarna verschenen achtereenvolgens de raamvertelling Portret van mijn engel, en de novelle Chinezen van glas.

Tussen 1992 en 2004 publiceerde zij voornamelijk voor kinderen, onder meer Willibrord de Haas en de dieren van het Benedenbos en Het kroondomein van Pappenheim. Het educatieve werk verscheen sinds 2001 onder de naam Colette Li.

In 2001 pakte zij de draad van haar werk voor volwassenen weer op met een bundel korte prozaschetsen: Het…Lees verder op Wikipedia