La ferocia
Amsterdam: De Bezige Bij, 2016
460 p.
9789023494454 (paperback)

Uit het universum van David Lynch

Vertaald door Els van der Pluijm Corruptie en seksschandalen voeren de hoofdtoon in De wreedheid van Nicola Lagioia. De Italiaan won er de gegeerde Premio Strega mee.

In de laatste ronde van de literatuurprijs Premio Strega 2015 behaalde Nicola Lagioia (°1973) met De wreedheid een glansrijke overwinning. De roman torende hoog boven zijn medestanders uit. De bruid van Mauro Covacich werd nummer twee en Het verhaal van het verloren kind van Elena Ferrante derde.

Op de sociale media brak een hevige discussie los. Had Lagioia de prijs op literaire gronden verdiend of waren er andere belangen in het spel? Had het feit dat zijn uitgeverij, Einaudi, deel uitmaakt van het machtigste persbedrijf van het land (Mondadori) er iets mee te maken?

Wie weet waar De wreedheid over gaat, zal de ironie van de polemiek inzien. De roman draait rond corruptie in de hogere echelons van de overheid en de bedrijfswereld. Lagioia laat de roman openen met een beeld dat zo uit het universum van David Lynch lijkt gegrepen.

Het verhaal begint op een zomernacht in een residentiële wijk in Bari, waarop bosuilen …Lees verder

INTENS VERSLAVENDE TRIP

De wreedheid won vorig jaar de Premio Strega, de belangrijkste Italiaanse literatuurprijs. Oververdiend, want Nicola Lagioia's vierde roman is een razend knappe literaire verkenning van hoe geld en macht keurige mensen in verblinde egoïsten verandert.

Op een zwoele voorjaarsnacht loopt in de buurt van de Zuid-Italiaanse stad Bari een jonge vrouw verdwaasd over de weg. Ze is naakt en zit onder het bloed. Een paar uur later wordt haar geklede, levenloze lichaam bij een parkeergarage gevonden. De inderhaast opgevorderde gerechtsarts Gennaro Lopez kan alleen maar vaststellen dat Clara Salvemini, oudste dochter van de bekende vastgoedmagnaat Vittorio Salvemini, overleden is. De aan coke en hoeren verslaafde Lopez noteert in zijn officiële verslag dat Clara zelfmoord pleegde door van de hoogste verdieping van de parkeergarage te springen.

Clara’s ouders, haar oudere broer Ruggero en jongere zus Gioia reageren merkwaardig gelaten op haar dood. Vader Vittorio en moeder Annamaria laten snel een begrafenis regelen in een afgelegen dorp op vijftig kilometer van hun thuisstad Bari. Alleen Clara’s in Rome wonende halfbroer Michele lijkt van slag. Een paar dagen na de begrafenis arriveert …Lees verder

INTENS VERSLAVENDE TRIP

De 36-jarige Clara wordt dood aangetroffen in een buitenwijk van het Zuid-Italiaanse Bari. Zij is de dochter van vastgoedmagnaat Salvemini. Het lijkt op zelfmoord, maar er blijkt meer aan de hand. Haar stiefbroer Michele, buitenbeentje en psychisch labiel, die een nauwe band met haar had, komt er met moeite achter dat Clara een dubbelleven leidde. Er blijkt een netwerk van corrupte notabelen te bestaan die elkaar de hand boven het hoofd houden, waarbij Salvemini aan de touwtjes trekt. Hij beweert het allemaal te doen voor zijn gezin, maar het leidt alleen maar tot meer problemen. De oudste broer Ruggero, geslaagd oncoloog, laat zich gebruiken voor de illegale praktijken van zijn vader. Michele is dat niet van plan en bedenkt een strategie om de dood van zijn zus te wreken. De roman vol beeldende taal heeft de structuur van een grote legpuzzel, waarvan de talloze stukjes langzamerhand allemaal op hun plaats vallen. Het drama binnen het gezin vindt zijn weerklank in de honger naar macht…Lees verder