Opstand
Michelle Visser
1
Amsterdam: Boekerij, 2014
349 p.
9789022565049 (paperback)

Terwijl we van op een veilig afstandje de revoluties elders in de wereld gadeslaan, vergeten we wel eens dat we hier in België nog niet zo heel lang geleden onze eigen revolutie hebben doorgemaakt. Over de Belgische Opstand van 1830 tegen het beleid van de Noord-Nederlandse koning Willem I en het bloedvergieten dat daar op volgde, handelt Opstand, de tweede historische roman van de Nederlandse Michelle Visser. Aanleiding voor het boek was Vissers ontdekking dat er überhaupt zoiets als een Belgische opstand heeft plaatsgevonden – in de Nederlandse geschiedenislessen blijft die schaduwkant van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden blijkbaar onderbelicht. In Opstand gaan de twee dochters van een Utrechtse drukker, de tweelingzussen Sabine en Karlijn, elk hun eigen weg wanneer de eerste trouwt met de Brusselse bakker Bernard. De werklustige Sabine volgt haar man naar de Zuidelijke Nederlanden, waar ze resoluut de rol van bakkersvrouw en stiefmoeder van Bernards kinderen op…Lees verder
Goed gedocumenteerd verhaal over de Belgische opstand tegen Willem I. Wanneer Sabine in 1830 trouwt, volgt ze haar man naar Brussel. Ze helpt hem in de banketbakkerij en deze groeit uit tot een succes. Een gouden toekomst ligt in het verschiet, maar niemand heeft rekening gehouden met de Belgische opstand. Sabine's tweelingzus Karlijn, die bij haar vader in Utrecht is gebleven, weigert met Rein de knecht van haar vader te trouwen. Ze verlaat huis en haard om bij haar geliefde te kunnen zijn, een soldaat in het Hollandse leger. Naast de fysieke strijd tussen de verschillende landen waar ze zich bevinden, is er de innerlijke strijd tussen de bloedband en de liefde. Opnieuw een boeiend, goed geschreven historisch verhaal van deze auteur. Ze heeft ditmaal een vrij onbekend onderwerp onder de loep genomen en alleen echte kenners zullen de historische personages Petronella Moens en Jan-Carel van Speijk in het boek herkennen. De positie van de vrouw wordt in de schijnwerpers geplaatst en af …Lees verder