Groot-Brittannië
Michael Leapman
Great Britain
Houten: Van Reemst, 2000 | Andere uitgaves
672 p. : ill.
90-410-1813-1

De lijvige Capitool-gids Groot-Brittannië van Michael Leapman verscheen onder de titel Eyewitness Travel Guides – Great Britain. Dit is de dertiende herziene druk. Zoals bij alle Capitool-gidsen wordt het gebruik ervan toegelicht, gevolgd door een uitgebreide algemene inleiding op Groot- Brittannië over tradities, erfgoed en specifieke eigenschappen, kunst, cultuur, maatschappij, politiek, landschap en bouwstijlen. Er zijn duidelijke en gedetailleerde overzichtskaarten van Londen en van de regio’s Zuid-Engeland, de Midlands en Wales en Schotland. Het geheel is overzichtelijk en met veel beeldmateriaal en tijdsbalken geïllustreerd. De lezer wordt ondergedompeld in de rijke geschiedenis van het land, van de prehistorie tot nu.
Groot-Brittannië is ingedeeld in veertien regio’s. Londen wordt in een apart hoofdstuk besproken. Ieder hoofdstuk krijgt een andere kleur, wat de bruikbaarheid van het boek ten goede komt. Londen wordt opgesplitst in vier wijken en in een vijfde…Lees verder
Deze reisgids in woord en beeld begint met een inleidend deel over wat karakteristiek is in Groot-Brittannië, over de geschiedenis en belangrijke, vaak traditionele evenementen, zoals festivals, flower shows en de opening van het parlementaire jaar. Daarna worden in vijftien met een speciale kleur gemarkeerde hoofdstukken Londen en 14 delen van het land besproken. Steeds wordt daarbij een inleiding over het gebied gegeven, gevolgd door beschrijvingen van de mooiste plaatsen en wat er het meest bezienswaardig is. Het laatste deel geeft de reiziger uitgebreide praktische informatie over o.a. accommodatie, telefoneren, restaurants & pubs, winkelen etc. Door het hele boek wordt in aparte kadertjes aardige achtergrondinformatie gegeven. Deze uitstekende reisgids is geschreven door een bekende Engelse reisjournalist. Wat de gids van vele anderen onderscheidt, is de praktische opzet en de effectieve visuele uitleg d.m.v. uitstekende kaarten, foto's en tekeningen. Bij een beschrijving van de …Lees verder