Zweeds
Den dubbla tystnaden
1
Utrecht: Bruna, 2011
263 p.
9789022999271 (paperback)

Terra Nova is een doorsnee nieuwbouwwijk in het Zweedse Visby. Jonge stelletjes kopen er een lapje grond, zetten er hun droomhuis op en krijgen er hun kinderen. Ze smeden er vriendschapsbanden achter de kinderwagen, voor de schoolpoort en rond het voetbalveld. Drie echtparen organiseren gemeenschappelijke etentjes en feestjes: een kerstborrel, Walpurgisnacht, midzomer, zelfs op vakantie zijn ze nog bij elkaar. Geen van hen wil het risico lopen om de tot in detail geritualiseerde verbondenheid kwijt te raken zodat hun haast ongezonde vriendschap wel een sekte lijkt. Gangmaker en filmregisseur Sam Dahlberg ligt aan de basis van een nieuwe traditie: een korte reis die een originele activiteit moet bevatten, met de drie bevriende stellen, zonder de kinderen. Dit jaar gaat de trip naar de jaarlijkse Bergmanweek op het eiland Farö met nadien zeekoetenjongen spotten op het eilandje Stora Karlsö, een natuurreservaat. Een jonge surfer ziet dat Dahlberg van een klip wordt geduwd.
De dader …Lees verder
Zevende afzonderlijk te lezen misdaadroman van de Zweedse schrijfster/journaliste met een vaste cast van personages. Commissaris Anders Knutas, zijn collega Karin Jacobsson en de tv-journalist Johan Berg krijgen te maken met een raadselachtige gecompliceerde zaak, die zich opnieuw afspeelt op het Zweedse eiland Gotland. Drie echtparen, die in dezelfde buurt wonen en heel close met elkaar zijn, gaan voor een korte vakantie naar het nabijgelegen eiland Fårö, waar ze het Ingmar Bergman-filmfestival bezoeken. Tijdens deze vakantie verandert hun relatie drastisch nadat één sms'je een geheim naar de oppervlakte haalt, dat dodelijke gevolgen heeft voor enkele personen. Het is aan de politie om het geheim zo snel mogelijk te ontrafelen, en de journalistiek volgt de zaak op de voet. Er is veel aandacht voor de beschrijving van de sfeer op het eiland en de privélevens van de diverse personages. Een met vaart geschreven spannend verhaal, in een stijl met korte filmische hoofdstukken. Het plot i…Lees verder