Majgull Axelsson
Zweeds
Is och vatten, vatten och is
Breda: De Geus, 2009
509 p.
9789044514391

Majgull Axelsson is een gevierd auteur in haar thuisland Zweden. Na verschillende jaren als journaliste en verslaggeefster te hebben gewerkt, debuteerde ze in 1994 met haar eerste roman. Drie jaar later won ze met Aprilheks (De Leeswolf 2000, nr. 2, p. 102) de befaamde Zweedse Augustprijs, wat meteen haar internationale doorbraak in een stroomversnelling bracht.
De schrijfster groeide op in landelijk Zweden: ze werd geboren in Landskrona en bracht een groot deel van haar jeugd door in Nässjö, een plattelandsplaatsje in het zuiden van het land. Die omgeving komt ook aan bod in Winterzusters. De hoofdpersonages, die Axelsson erg trefzeker op papier weet te zetten, bewegen zich in de streek tussen Gotenburg, Landskrona en Nässjö. De roman, waarin Axelsson zowel het verleden als het heden van de hoofdpersonages beschrijft, speelt zich echter niet helemaal af in Zuid-Zweden. Het boek opent nl. met een scène op een ijsbreker, waarop zich het recentste deel van het v…Lees verder
De Zweedse auteur (1947) kreeg in het Nederlandse taalgebied brede belangstelling met Aprilheks, waarmee zij in eigen land de prestigieuze Augustpris won. In die roman verstoort een gehandicapte vrouw het evenwicht in het leven van haar zussen. In het (uitstekend vertaalde) Winterzusters pakt Axelsson het zustermotief opnieuw op. Nu zijn het de tweelingzussen Inez en Elsie, die vaderloos en op elkaar betrokken in Landskrona opgroeien. In de loop der jaren echter groeien de uiterlijk zo op elkaar lijkende zussen steeds meer uit elkaar. Als Elsie ongewenst moeder van een zoon wordt, gaan hun wegen definitief uit elkaar. Zoals Inez altijd in de schaduw van haar zus leefde, leeft Inez haar dochter Susanne in de schaduw van haar beroemde neef en popzanger Björn. Als deelneemster aan een Noordpoolexpeditie wordt Susanne vele jaren later overvallen door de pijnlijke gezinshistorie. De auteur vertelt in een zachte, intense taal het aangrijpende en breed herkenbare verhaal van de pijn die mens…Lees verder