Romans
Whitethorn Woods
Maeve Binchy
London: Orion, 2006
343 p.
0-75287-335-0 0-75287-425-X 9780752873350 9780752874258

Deze schitterend geschreven roman speelt zich af, net als alle andere romans van deze bekende schrijfster, in een klein Iers dorpje waar iedereen elkaar kent en zich met elkaars levens bemoeit. Rossmore is zo'n dorp maar heeft, in tegenstelling tot andere dorpen, een bron in het bos die is gewijd aan Sint Ann, de moeder van Maria Magdelena. De bewoners denken dat daar wensen worden ingewilligd. Dus,als de overheid een weg om Rossmore heen wil bouwen die dwars door het bos (en de bron) gaat, is dat een grote bron van ergernis voor het dorp. Met de bron van Sint Ann als spil van het verhaal, weeft deze meester-schijfster een web van korte verhaaltjes over alle bewoners en ex-bewoners van Rossmore. Van de dorpspriester, Father O'Brian, tot aan het rijke Amerikaanse meisje June, wier moeder lang geleden is geëmigreerd, elk verhaaltje is fascinerend op zichzelf maar de manier waarop het allemaal tot een geheel komt, maakt het tot een meesterwerk.

Over Maeve Binchy

CC-BY-SA-3.0 - Foto van/door De originele uploader was Jon Kay op de Engelstalige Wikipedia

Maeve Binchy Snell (Dalkey, 28 mei 1939 – Dublin, 30 juli 2012), beter bekend als Maeve Binchy, was een Ierse schrijfster die niet alleen romans schreef maar ook toneelstukken, korte verhalen en columns. Ze was het bekendst van haar humoristische observaties van het leven in de dorpjes en stadjes op het Ierse platteland. Haar werk is in meer dan 37 talen vertaald (waaronder het Nederlands), en in totaal zijn meer dan 40 miljoen exemplaren van haar boeken verkocht.

Binchy werd geboren op 28 mei 1939 in Dalkey, County Dublin, Ierland, als het oudste van vier kinderen. Ze studeerde aan het University College Dublin, werkte als lerares en vervolgens als journalist bij de Irish Times. In 1982 verscheen haar eerste boek (Light a penny candle).

Romans