Oscar / Maarten Jagermeester ; ill. Tom Goovaerts
Maarten Jagermeester
Tom Goovaerts
Antwerpen: Standaard, 2004
159 p. : ill.
90-02-21813-3

Varkens zijn merkwaardig populair in de kinderliteratuur. Oscar probeert in de voetsporen te treden van zijn beroemde voorganger Babe uit de verfilmde bestseller van Dick King-Smith. De gelijkenissen zijn frappant. Waar Babe wordt opgeleid door een herdershond, is Oscar vanaf het begin bevriend met de hond Stereo. Zowel Babe als Oscar lopen hondenschool, bestrijden de misdaad en winnen een kampioenschap voor honden. Maar daar houdt de gelijkenis op. Oscars verhaal is niet meer dan een zoutloos afkooksel van dat van Babe. Toegegeven, Maarten Jagermeester schreef een lekker weglezend verhaal met een dosis humor, een vleugje spanning (dreigende varkenspest), een snuifje romantiek (een prille verliefdheid) en een informatieve injectie waar de jonge lezers slimmer van kunnen worden. Maar al deze ingrediënten worden voorspelbaar en inspiratieloos uitgesmeerd. Als Oscar laxeerpillen krijgt, poept hij de hele keuken onder (nu lachen!), Oscar wordt bedreigd door de varkenspest, maar natuurlijk…Lees verder
Jasmine is de dochter van de dierenarts en helpt haar vader vaak met het verzorgen van de dieren.Wanneer er een biggetje geboren wordt, wordt de hulp van Jasmine ingeroepen om het biggetje Oscar te verzorgen. Maar dan breekt de varkenspest uit en moet Jasmine in actie komen. Het verhaal wordt in vijftiende spannende hoofdstukken beschreven. De tekst is in een duidelijke letter gedrukt en leest gemakkelijk. Er wordt in het verhaal veel extra informatie gegeven over dieren en over het werk van een dierenarts. Enige paginagrote zwartwitte karikaturale tekeningen passen goed bij het verhaal. Het vierde deel van een serie over de dochter van de dierenarts. Op de omslag van het boek staat een gekleurde illustratie van het biggetje met zijn grote vriend Stereo, de hond. Grappig dierenverhaal voor kinderen vanaf ca. 10 jaar; voorlezen kan al vanaf ca. 7 jaar.

Over Maarten Jagermeester

CC BY 2.5 nl - Foto van/door Koen Broos, huisfotograaf

Maarten Jagermeester (Herentals, 2 augustus 1951), een pseudoniem van Frans Van Tendeloo, is een Vlaams schrijver en dierenarts.

Maarten is opgegroeid op een boerderij en omdat hij zoveel van dieren hield, is hij dierenarts geworden. Het schrijven was eerst een hobby, maar ondertussen heeft hij toch al meer dan twintig boeken neergepend. Jagermeester (een afleiding van de bessenlikeur Jägermeister) had ook jarenlang een vaste rubriek in het hondentijdschrift Woef.

Zijn boeken gaan steeds over het welzijn van dieren. Zijn inspiratie haalt hij telkens uit voorvallen die in zijn praktijk gebeuren. Jagermeesters boeken bevatten veel afwisseling; telkens weet hij de dieren en hun gewoontes zeer treffend en in een jeugdige taal in beeld te brengen. De auteur vindt humor in zijn werk erg belangrijk. Toch schrikt hij er niet voor terug om ook ernstigere thema's - zoals proeven op dieren - in zijn werk aan bod te laten komen. Tot 2012 schreef hij vooral …Lees verder op Wikipedia