Pseudo-anekdotes, verhalen
Kamer 13
Luk Wyns
Antwerpen: Manteau, 2004
144 p.
90-223-1850-8

Het is onmogelijk om dit boek te lezen zonder de stem van Luk Wyns te horen die de teksten op een podium naar voor brengt. Wyns is een rasverteller, zijn schrijftaal leunt dan ook erg dicht aan bij zijn spreektaal. Het Vlaanderen dat de auteur in zijn verhalen naar voor brengt, lijkt heel sterk op het Vlaanderen van Tom Lanoye. Lanoye beschrijft wat achter de chique gevels van de hogere klasse verstopt wordt, Wyns beschrijft de achterkant van het volkse Vlaanderen. Het Vlaanderen dat je ziet als je met de trein van Antwerpen naar Brussel rijdt. De kleine tuintjes, de bijgebouwen aan de bijgebouwen met nog een kotje erachteraan gebouwd, de gebloemde tuinmeubels, het plakje gazon en de rommel die men bijhoudt omdat die ooit nog wel van pas kan komen. De verhalen zijn gebaseerd op stads- en dorpslegenden. Zaken die gebeurd zijn, die van mond tot mond gaan, die zijn bijgeschaafd en aangedikt en waarvan ten slotte niemand nog weet hoe ze nu juist in mekaar zitten. Verhalen over volkse mens…Lees verder
De verkoop van zijn huis door een bejaarde man die verlangt naar de Spaanse zon, zet een aantal gebeurtenissen in beweging die vervolgens allemaal weer bij elkaar komen. Wyns schrijft vlot en boeiend in gemakkelijk en onderhoudend proza. De gebeurtenissen volgen elkaar snel op en worden min of meer geloofwaardig met elkaar verbonden. Ook zijn de gebeurtenissen vaak humoristisch en/of grappig, soms licht verbonden met enige satire op de Vlaamse (Antwerpse) samenleving. De roman heeft geen pretenties, anders dan het vertellen van een goed verhaal. Daarin slaagt de auteur uitnemend.

Over Luk Wyns

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Filip Naudts

Luc Caroline Arthur "Luk" Wyns (Merksem, 23 januari 1959) is een Belgisch scenarist, acteur, auteur en regisseur. Hij studeerde in 1981 af aan de Studio Herman Teirlinck.

Televisie

Wyns werd begin jaren 90 bij het grote publiek bekend met de Vlaamse sitcom Familie Backeljau, geschreven door Wyns zelf en waarbij hij twee hoofdrollen voor zijn rekening nam. De serie liep van 1994 tot 1997 op VTM en werd meer dan 15 maal heruitgezonden.

Andere series van Wyns' hand zoals onder andere Oei!, De Wet van Wyns en Sterke verhalen werden uitgezonden op de VRT.

Als acteur had Wyns hoofdrollen in Langs de Kade (VRT), Coppers (VTM), Gevoel voor tumor (VRT) en Glad ijs (Streamz).

In de serie Matroesjka's vertolkte Wyns een van de hoofdrollen van bendelid en vrouwenhandelaar Eddy Stoefs. Ook in het tweede seizoen speelde Wyns een van de hoofdrollen.