Een eenvoudige boer in een Afrikaans dorp heeft een goed bestaan totdat een multinational ingrijpt in zijn leven.
De prijs van het graan
Ludo Enckels
Amsterdam: Clavis, 2003
384 p.
90-448-0155-4

Ludo Enckels neemt in zijn boeken duidelijk standpunten in: voorheen bracht hij in De nieuwe speler een boodschap van verdraagzaamheid en afkeuring van racisme. In De prijs van het graan ziet hij het groter: in haast vierhonderd pagina's probeert hij de nefaste gevolgen van de mondiale economie op het zuiden te vatten.

In een imaginair Afrikaans land leeft de jonge boer Bonoko met zijn zwangere vrouw in de vruchtbare bergen. Ze leven van de opbrengst van hun graanakker en als je dit boek mag geloven, is dit leven zowat het paradijs op aarde. Deze idylle stort in wanneer de prijs van het graan in elkaar stuikt: ingevoerd graan is immers stukken goedkoper en op winst beluste handelaars hebben geen mededogen met de plaatselijke boeren. Tegelijkertijd bereikt het conflict tussen corrupte politici en rebellen een hoogtepunt; in het dorp van Bonoko vindt een massamoord plaats. Hijzelf wordt verplicht zijn akker te verkopen en naar de stad te trekken, waar evenveel arm…Lees verder
In een gefingeerd Midden-Afrikaans land staat de arme, maar gelukkige boer Bonoko model voor veel inwoners van de Derde Wereld. Zijn graanoogst is beter dan ooit, maar blijkt ineens de helft in waarde gedaald door de import van goedkoop graan afkomstig van een multinationale onderneming uit het Westen. Een lening stelt hem in staat een ander gewas te telen, maar maakt hem ook afhankelijk. De invloed van de multinational strekt zich uit tot het corrupte landsbestuur. Protesten in Bonoko's dorp worden met een bloedbad de kop ingedrukt. Deze traumatische gebeurtenis is uiteindelijk bepalend voor het verloop van het verhaal. Voor Bonoko, die het bloedbad overleefd heeft, wordt het steeds moeilijker het hoofd boven water te houden. Het verhaal wordt in één grote flashback verteld, onderbroken door korte fragmenten waarin Bonoko als zelfmoordterrorist onderweg is naar zijn wraakneming op de directie van de multinational. Mede door de eenvoudige, heldere stijl (de auteur schreef tot dusver v…Lees verder

Over Ludo Enckels

Ludo Enckels (Herk-de-Stad, 12 april 1956) is een Vlaams auteur.

Ludo Enckels studeerde voor opvoeder. Op zijn zestiende hoorde hij van een lerares dat hij talent had om te schrijven. Dat maakte een onuitwisbare indruk op hem. Schrijven was het liefste wat hij wilde doen. Later na de dood van zijn vader, met wie hij een reis maakte door de Sahara, bracht hem een opmerkelijke kentering in zijn leven. Hij reisde later nog naar Nigeria, Engeland, Marokko, het Verre Oosten, Azië en Afrika. Meer dan ooit was hij ervan overtuigd dat hij wilde schrijven over alles wat hij zag en meemaakte. In die periode schreef hij ook zijn eerste boeken, maar die bleven veilig in een bureaulade liggen. Lang deed hij niets met zijn boeken. Hij werkte later nog als automecanicien, barman, cafébaas, monteur en loodgieter. Al die tijd was zijn schrijverschap blijven sluimeren.

Jaren later in 1988 publiceerde hij een roman voor volwa…Lees verder op Wikipedia