Mara maakt een spannende tocht naar het land Wehernay om een medicijn voor haar zieke broer te vinden. Vanaf ca. 11 jaar.
Mara
Luc Descamps
Antwerpen: Facet, 2005
151 p.
90-5016-458-7

Dit boek bestaat uit twee delen,Wehernay en Het andere land. In het eerste deel lijdt Mara's broer aan een ernstige ziekte. De dokters staan voor een raadsel en er bestaat geen medicijn. Omdat Mara's moeder is overleden, moet ze naar haar ietwat vreemde tante Isolde. Volgens haar bestaat er wel een medicijn, dit is echter in een andere wereld te vinden, een wereld aan de andere kant van de dichte mist in een land dat Wehernay wordt genoemd. Dat land bevindt zich aan de overkant van een bij volle maan mysterieus opdoemende brug. Mara begint aan de tocht, waarbij ze ervoor moet zorgen voor de volgende volle maan terug te keren, anders is er geen terugkeer meer mogelijk. Ze ontmoet Bren en maakt samen met hem in het tweede deel de spannende tocht. Het wordt een race tegen de klok om het medicijn te vinden en om op tijd terug te zijn. Vlot geschreven fantasieverhaal in korte hoofdstukken. De gedachten ("visioenen") van Mara staan cursief gedrukt. Overzichtelijke bladspiegel, geen illustra…Lees verder

Mara

Logeren bij een enge tante, in een totaal onbekende wereld duiken, een levensgevaarlijke tocht aanvatten, uit je eigen lichaam treden, … voor haar broer heeft Mara alles over. Jaron leidt aan een eigenaardige ziekte, waarvan niemand schijnt te weten wat het precies is. Behalve tante Isolde. Zij vertelt Mara dat Jaron is geraakt door de sterren en dat enkel Mara hem kan redden. Dus vat Mara een barre tocht aan om haar grote broer te redden. Magie, avontuur en liefde zijn de sleutelwoorden in dit verhaal. Op een moment dat de traditionele dokters voor een raadsel staan, biedt een magische wereld het antwoord. Een antwoord dat in realiteit niet meer is dan liefde. Het is een verhaal dat van de lezer vraagt om feilloos te kunnen switchen tussen magie en realiteit. Je moet durven/willen in een andere wereld stappen en durven/willen geloven in onrealistische gebeurtenissen. Als je dit kan, sleept het boek je mee in zijn magisch-realistische wereld. Dan lees je een indringend verhaal met een…Lees verder

Over Luc Descamps

CC BY 3.0 - Foto van/door PieterDP

Luc Descamps (Wilrijk, 27 april 1962) is een Belgisch schrijver. Hij schrijft voornamelijk jeugdboeken. Hij is met name bekend door de boekenreeks De donkere getallen, gericht op kinderen van 10 tot 14 jaar. Met het boek De donkere getallen III: de grot van Merlijn behaalde hij in 2007 de eerste prijs van de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen. Ook schreef hij het boek: Kristal van hoop.

Descamps studeerde moderne talen en werkte als leraar Nederlands, Engels en Duits. In 2001 bracht hij De dodelijke pijp uit. Daarna begon hij met het schrijven van de succesreeks De donkere getallen, waarvan begin 2020 het 8ste deel verscheen. Voor deze reeks is er interesse uit Amerika om hiervan een tv-reeks te maken. In het totaal schreef hij 54 boeken, waaronder acht gidsen. De boeken die hij schrijft zijn onder te verdelen in verschillende categorieën: waargebeurde verhalen, realistische verhalen, avonturen…Lees verder op Wikipedia