Brieven van Marie
Lize Feryn
1
Antwerpen: Manteau, 2014
151 p. : ill.
9789022330685 (hardback)

We volgen de jonge Belgische Marie die aan het einde van de Eerste Wereldoorlog haar zwaargewonde geliefde terugvond, een Duitse militair. Zij verliezen elkaar opnieuw uit het oog en Marie maakt een moeilijke tijd door, maar zij worden onder dramatische omstandigheden herenigd. Het verhaal wordt deels geschreven in de vorm van brieven aan haar ongeboren kind, een stijlvorm die niet overtuigend is en niet consequent wordt toegepast. De schrijfster (1993) was hoofdrolspeelster in een Vlaamse tv-serie over de Eerste Wereldoorlog en heeft een van de personages als uitgangspunt genomen. De vormgeving sluit aan op de ogenschijnlijk oude handschriften: bruinende bladzijdes en onbeholpen, houtskoolachtige tekeningen die wel bij de stijl passen. Geschikt als sfeertekening van de na-oorlogse jaren 1918-1920, alhoewel de gebeurtenissen op het onwaarschijnlijke af zijn.

Over Lize Feryn

CC BY 3.0 - Foto van/door Filip Naudts

Lize Feryn (Deerlijk, 4 maart 1993) is een Belgisch actrice, model, auteur, zangeres en ondernemer.

Lize Feryn groeide op in Deerlijk. Op haar veertiende zette ze haar eerste stappen als actrice; in het Harelbeekse amateurgezelschap Arte Del Sueno was ze actief in meerdere musicalproducties. Ze kreeg er een zingende hoofdrol. In 2011 behaalde Feryn haar graad kunstsecundair onderwijs in Drama & Woordkunst aan het Leuvense Lemmensinstituut. Ook volgde ze in dko-avondonderwijs Woordkunst aan de Stedelijke Academie Peter Benoit van Harelbeke. Een voltijdse opleiding kunstwetenschappen stopte ze nadat die niet te combineren bleef met modellenopdrachten voor het modellenbureau IMM in New York en Milaan.

Feryn vertolkte de hoofd- en sleutelrol van Marie Boesman is de dramaserie In Vlaamse velden van Jan Matthys. Haar personage is een vijftienjarige die snel volwassen wordt midden in de gruwel van de Eerste W…Lees verder op Wikipedia