Zweeds
Järnblod
Breda: De Geus, 2015
346 p.
9789044535693 (paperback)

Spanning IN het najaar

Een man die van lichaam naar lichaam kan springen, een advocaat zonder scrupules, een flik aan de drank, een misdaadjournaliste die afzwaait en een antieke redenaar: keuze te over aan personages voor spannende boeken. Een selectie uit het overvloedige thrilleraanbod van het najaar.

1

Een Brusselse flik in Antwerpen

Vlaamse politieverhalen blijven het goed doen. Jef Geeraerts en Pieter Aspe plaveiden de weg en velen sprongen op de kar. De beste is Toni Coppers, die vorig jaar nog de Hercule Poirotprijs voor het beste Vlaamse misdaadverhaal won met Dood water. Een dertiendelige tv-reeks is ingeblikt en wordt in het voorjaar van 2016 op VTM uitgezonden. Daarin speelt Hilde De Baerdemaeker de rol van Liese Meerhout, een Brusselse flik in Antwerpen die met haar team 't Stad vrijwaart van criminele elementen.

De vleermuismoorden is de negende in de reeks. Dit is alweer een politieroman waarin niet alleen het verhaal maar ook de personages de nodige aandacht krijgen. Een busje met Britse zakenlui verongelukt op de Frankrijklei. Geen gewoon ongeval, natuurlijk. Er volgen meer verontrustende sterfgevallen, allemaal van politiemensen of rechters. Ook Liese wordt bedreigd zodat ze moet onderduiken in een hotelletje in de schaduw van de kathedraal.

Lees verder

Adjö, Annika

Misdaadjournaliste Annika Bengtzon gaat voor de laatste keer achter de waarheid aan: haar zus smeekt haar om hulp, ze duikt opnieuw in haar eerste moorddossier én ze zoekt de familie op van de man die ze ooit heeft gedood.

Annika Bengtzon is in therapie. Ze heeft last van paniekaanvallen, en daar heeft haar verleden veel mee te maken: toen ze pas als journaliste begon, sloeg ze haar gewelddadige vriend dood. Met mannen heeft ze het overigens altijd lastig. Een verbitterde ex ventileert tegenwoordig via het darknet zijn grootheidswaan en met haar huidige vriend moet ze een nieuw samengesteld gezin managen. Maar ze heeft ook andere zorgen: de papieren editie van de krant waarvoor ze werkt, wordt geschrapt - waarbij u en passant ook leert waar de mediabazen bij ons de soortgelijke mosterd halen.

Annika wil nog een laatste keer knallen en haalt haar eerste grote moordzaak van onder het stof. Ze weet wie de dader is en wil dat die nu eindelijk bekent. Intussen krijgt ze nog een noodkreet van haar zus Birgitta, met wie ze een slechte band heeft. Eerst lijkt het erop dat Birgitta er gewoon vandoor is gegaan, maar dan wordt duidelijk dat haar verdwijning in verband staat met het proces dat tegen een v…Lees verder

De Zweedse journaliste Annika Bengtzon heeft veel op haar bordje. Na een plotselinge paniekaanval is ze op advies van haar man onder behandeling bij een psycholoog, terwijl ze het op haar werk bij de tabloid 'Kvällspresser' druk heeft door nieuwe informatie over een oude moordzaak. Dan vertelt haar chef dat de krant binnenkort digitaal gaat en de papieren versie komt te vervallen, waarna haar moeder en zwager bellen omdat Birgitta, de zus met wie Annika weinig contact heeft, is verdwenen. Als Annika de dag erna toevallig op haar oude mobieltje twee recente oproepen vindt waarin Birgitta om hulp vraagt, is duidelijk dat er veel mis is en gaat ze op onderzoek uit. De populaire misdaadromans van de Zweedse journaliste en auteur (1962) met eigen uitgeverij zijn wereldwijde bestsellers, die in veel talen zijn vertaald. Dit goed vertaalde elfde (slot)deel van de Annika-misdaadserie is spannend, vlot geschreven, heeft een heel herkenbare hoofdpersoon en een uitstekende plot met subplots, die…Lees verder

Over Liza Marklund

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Mogens Engelund

Liza Marklund, geboren als Eva Elisabeth Marklund (Pålmark, nabij Piteå, 9 september 1962) is een Zweedse schrijfster, bekend om haar detectiveromans met journaliste Annika Bengtzon als hoofdpersoon. Daarnaast schreef zij non-fictieromans met als thema huiselijk geweld en mishandeling van vrouwen, en werkte zij als journalist voor onder meer de Zweedse tabloid Expressen.

Liza Marklund groeide op in het noorden van Zweden in het gehucht Pålmark, ongeveer 20 kilometer noordelijk van Piteå. Ze werkte een aantal jaren als journalist voor Expressen, een van de twee landelijk opererende Zweedse tabloids. In 1995 debuteerde Marklund met de non-fictieroman Gömda, geschreven samen met Mia Eriksson. Het boek was aanvankelijk geen groot succes, maar na haar doorbraak als schrijfster van detectiveromans werd een heruitgave van dit boek een bestseller. Haar eerste roman Sprängaren kwam uit in 1998 en van…Lees verder op Wikipedia