Corrie Van den Berg Daniëlle Stensen
The nightingale
1
Amsterdam: Boekerij, 2015
525 p.
9789022573808 (paperback)

Als in 1995 in Oregon (VS) Vianne terminaal ziek is, denkt ze terug aan de ingrijpendste periode uit haar leven. Ze groeide op met haar tien jaar jongere zus Isabelle in Parijs, waar hun vader boekhandelaar was. Toen hun moeder stierf, stuurde hij hen weg omdat hij hen niet om zich heen duldde. Vianne trouwde jong, nam Isabelle mee en stuurde haar later naar een kostschool. Dwars en strijdbaar werd Isabelle van veel scholen weggestuurd. Ook weer in 1940 waarna vader haar naar Vianne stuurt die intussen met man en dochter bij Tours woont. Als haar man in dienst is, krijgt Vianne na de Duitse inval een officier ingekwartierd. De impulsieve Isabelle gaat in het verzet, haar bedachtzame zus gaat een andere weg. Van de Amerikaanse auteur (1960) zijn inmiddels ruim twintig romans verschenen, vaak bestsellers. Deze goed vertaalde, heel boeiende roman zet indringend en genuanceerd aan tot denken over goed en fout. Door de twee zo verschillende zussen te volgen laat ze raak zien hoe je verschi…Lees verder

Over Kristin Hannah

Kristin Hannah (Garden Grove, 25 september 1960) is een schrijfster uit Verenigde Staten van Amerika. Ze werd geboren in Californië, en studeerde Communicatie aan de Universiteit van Washington. Daarna studeerde ze rechten aan de University of Puget Sound en werkte ze in Seattle totdat ze voltijd schrijver werd. Ze schreef in haar studententijd al een boek samen met haar moeder, dat echter nooit is uitgebracht.

In 2015 won Hannah de People's Choice award van de website GoodReads.

In 2022 komt de film The Nightingale uit, gebaseerd op het de New York Times bestseller The Nightingale van Hannah.

Gepubliceerde boeken