Londen ; 19de eeuw
Seance / Kevin Valgaeren
K.R. Valgaeren 1979-
Tielt: Lannoo, 2016
334 p.
9789401432641 (paperback)

Als Dr Francis Whitham, een gewaardeerd lid van de Londense society van eind negentiende eeuw, wordt gevraagd om een wetenschappelijk onderzoek te doen naar het medium Elizabeth Archer twijfelt hij even. Hij vindt het oproepen van geesten een populair nietszeggend tijdverdrijf, maar omdat zijn laatste baanbrekende ontdekking al weer enige tijd geleden is en zijn roem en faam wat aan het verbleken zijn, stemt hij toe. Vastberaden om aan te tonen dat de seances met Elizabeth en de door haar opgeroepen geest van Katie King doorgestoken kaart zijn, woont Dr Whitham één van deze bijeenkomsten bij. En dan gebeuren er dingen die zelfs deze nuchtere wetenschapper niet had voorzien. Heerlijk boek geschreven door de Belg Kevin Valgaeren, die met precisie de sfeer en het taalgebruik van Londen en Engeland rond 1873 weergeeft. Het verhaal heeft een lekker uptempo, door de proloog weet je wel al ongeveer hoe het gaat aflopen, maar dat doet aan de spanning niets af. Derde roman van Valgaeren (1979)…Lees verder

Over K.R. Valgaeren

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Eveline Werck

Kevin Valgaeren (Turnhout, 17 december 1979) is een Belgische schrijver van mysteries en gothic novels. In 2011 debuteerde hij met De Ziener, waarmee hij in 2012 de Schaduwprijs won voor beste spannende debuut in de Nederlandse taal. In 2012 werd Bloedlijn gepubliceerd, het tweede deel in een reeks verhalen over David Mayfair. Seance, een duistere thriller gebaseerd op een beruchte fraudezaak tijdens de hoogdagen van het Engelse spiritualisme, verscheen in 2016 en belandde prompt op de shortlist van de Harland Awards Romanprijs voor beste boek in het fantastische genre. In 2018 verscheen "Blackwell", een ode aan de gothic novel en haar grootmeesters. Het boek werd unaniem positief ontvangen en belandde op de shortlist van de Knack Hercule Poirotprijs, een onderscheiding voor spannende boeken in Vlaanderen. Een jaar later bracht hij met "Engelenlust" een opmerkelijke literaire roman uit over necrofilie. Sindsdien publiceert hij onder de naam K.R. Valgaere…Lees verder op Wikipedia