Draak is weg
Kim Vandyck
Frow Steeman
Wielsbeke: De Eenhoorn, 2008
31 p. : ill.
9789058384744

In dit derde verhaal over Piet Stoer speelt zijn hond Draak de hoofdrol. Draak en Piet Stoer spelen samen in de tuin. Het wordt laat. Mama roept: "nu moet draak naar zijn hok en jij naar bed." Ze leest nog een verhaaltje voor, en dan valt Piet Stoer in slaap. Het eerste wat de jongen de volgende morgen doet, is naar het hok van Draak rennen. Maar de hond is nergens te bespeuren. Mama heeft een plan: zij gaat naar hen op zoek tot de school van Piet uit is. De hond blijft echter spoorloos, en Piet stoer en zijn vrienden besluiten samen een zoektocht te organiseren. Ze zoeken in het park, op school, op de markt en in het geheime kamp van Piet, maar het ziet er niet goed uit. Plots horen de kinderen iets en zien ze beweging bij de poort van het huis waar Vlek, de moeder van Draak, en haar baasje wonen: Draak mist zijn ma. Het baasje van Vlek vindt het echter goed dat Draak en Piet Stoer in de toekomst vaker langskomen.

Met Draak is weg schreef Kim Vandyck een boeiend verhaal…Lees verder
Het derde verhaal over Piet Stoer en zijn hond Draak. Op een dag is Draak weg omdat het hek van de tuin niet toe was. Omdat Piet naar school moet, gaat ma eerst op zoek en na school neemt Piet het over met drie vrienden. Ze vinden hem uiteindelijk bij Vlek, de ma van Draak. Waarschijnlijk miste hij zijn ma. De auteur schrijft sinds enkele jaren kinderverhalen. Zijn voorkeur gaat naar prentenboeken, voorleesverhalen en boeken voor eerste lezertjes. Het verhaal is gedrukt in en groot duidelijk lettertype en gezet in fladderzetsel in blokken van vijf tot twaalf regels, zonder gebruik van hoofdletters. Een pagina tekst wordt afgewisseld met een paginagrote illustratie (minimalistische verftekening, zwartomlijnd). Het boek kan los van de andere delen gelezen worden en is bestemd voor beginnende lezertjes na ongeveer een half jaar leesonderwijs (AVI-M3). Inhoudelijk is het niet echt spannend, maar als leesoefenstof in groep drie zeer geschikt. Vanaf ca. 6 jaar.

Draak is weg

Op een dag is Draak, de hond van Piet Stoer, verdwenen. Piet is bezorgd en denkt de hele dag aan hem. Na schooltijd gaat hij samen met zijn vrienden op zoek. Voorzien van een kaart, een lamp, een touw, zwaarden en snoep, speuren ze alle bekende plaatsen af. In het park vinden ze de hond niet. Ze zoeken ook op de markt en bij de school waar allang niemand meer is. Zou Draak bij het kamp in het bos zijn? Onderweg horen de vrienden geblaf. Het is Vlek, de ma van Draak ... en daar is Draak ook! Hij miste zijn moeder, maar gelukkig mogen Draak en Piet Stoer nog heel vaak bij Vlek langskomen. Dit is het derde boek over Piet Stoer en zijn hond Draak. Het is een gemakkelijk inleefbaar verhaal dat best wel leuk en avontuurlijk is ondanks de beperkingen van het leesniveau. Piet Stoer heeft behoorlijk wat fantasie en verzint allerhande verhalen en spelletjes om samen met zijn hond te spelen. Wanneer Draak spoorloos blijkt te zijn, wordt het een spannende zoektocht. Af en toe maken de kinderen zi…Lees verder