Martyn Big
Kevin Brooks
Martyn Pig
Amsterdam: De Harmonie, 2003
221 p.
9789061696711

Detectiveverhalen voor de jeugd zijn vaak wat melige en overigens ook wel eens enigszins opgefokt jolige relazen van de avonturen van een plattelands of kleinsteeds clubje flinke jongens, en ook wel een doortastende meid, in een confrontatie met een paar volwassen snoodaards, vaak een slimme en een domme, een dolgedraaide geleerde of een graaigrage industrieel, die uiteindelijk allen grandioos het onderspit delven. Als zo'n verhaal goed geschreven is, garandeert het een paar uur leesplezier. Doordat het in geen enkel opzicht een weerspiegeling is van de werkelijkheid, heeft het geen vermeldenswaardige invloed op de groei van de jonge lezer, op zijn kennismaking met het diepere leven in de maatschappij, in mensen van allerlei culturen en leeftijden, en in hemzelf. Kevin Brooks' roman Martyn Big is zeker anders. Ook al is de plot helemaal niet alledaags, toch gaat het hier om het echte leven van een jongen zoals er tegenwoordig duizenden wonen in de min of meer verslonsde buitenw…Lees verder
De 15-jarige Martyn woont samen met zijn alcoholistische vader. Wanneer deze door een ongelukkige val overlijdt en Martyn erachter komt dat zijn vader ook nog 30.000 pond heeft geërfd, besluit hij samen met een vriendin zich van het lijk te ontdoen en van het geld te gaan genieten. Een in de ik-vorm geschreven, niet helemaal realistisch verhaal met half open einde, waarin Martyn het lijk van zijn vader dumpt met de kennis die hij heeft uit detective-verhalen die hij gelezen en gezien heeft. Echt spannend wordt het nooit maar de afloop wil je weten en deze is verrassend. Tussen de regels door leer je Martyn een beetje kennen: hij is een eenling met gevoelens van eenzaamheid en jaloezie en hij heeft een levendige fantasie. Overzichtelijke bladspiegel. Vlot taalgebruik. Goed vertaald. Leuk leesboek voor jongeren vanaf ca. 13 jaar.

Over Kevin Brooks

Kevin Brooks (Pinhoe, Exeter, 30 maart 1959) is een Britse auteur van voornamelijk jeugdliteratuur. Zijn boek The Bunker Diary, dat in 2013 door Penguin Books werd uitgegeven, won in 2014 de Carnegie Medal voor beste nieuwe boek voor kinderen of jongvolwassenen gepubliceerd in het Verenigd Koninkrijk.

Brooks werd op 30 maart 1959 als derde van drie broers geboren in Pinhoe, een dorp aan de rand van Exeter in het zuidwesten van Engeland. Op 11-jarige leeftijd won hij een beurs voor de Exeter School, waar hij zich vervreemd voelde van de andere leerlingen en waar hij troost vond in de wereld van fictie. Hij studeerde psychologie en filosofie aan de Aston University in Birmingham. Zijn vader stierf toen hij twintig was.

Brooks debuutroman Martyn Pig werd in 2003 gepubliceerd door Chicken House, waar het werd uitgegeven door de oprichter van dat bedrijf, Barry Cunningham. Samen ontvingen zij een Br…Lees verder op Wikipedia